Beste PHPhulp,

Ik zoek sinds enige tijd een nieuwe refresh functie waarbij ik een pagina om de drie seconden kan laten vernieuwen.
Zoals vele al weten is de normale meta-refresh niet de beste manier om te gebruiken, en wilde ik dus een Ajax script hiervoor in gebruik nemen.

Weet hier iemand puur het script voor het vernieuwen van een pagina in een ingestelde tijd, dat werkt voor zowel Firefox en Internet Explorer?

Alvast enorm bedankt!

Groeten,

Peter
Volgens mij snap je niet helemaal wat AJAX is.
Wikipedia
Ajax (Asynchronous Javascript And XML) is een term voor het ontwerp van interactieve webpagina's waarin asynchroon gevraagde gegevens worden opgehaald van de webserver. Daardoor hoeven dergelijke pagina's niet in hun geheel ververst te worden. Zo'n pagina is te vergelijken met een applicatie die in de browser draait.

[..]

Door gebruik te maken van XMLHttpRequest, hoeft de webpagina niet opnieuw ververst te worden om nieuwe inhoud te krijgen.

Dus hoe wil je met AJAX je pagina refreshen. AJAX is niet een aparte taal, maar een combinatie van al bestaande talen.

Wikipedia
In feite is er niets nieuw aan Ajax, behalve de term. Alle gebruikte technieken bestaan al enkele jaren, en ook het principe dat een pagina niet ververst hoeft te worden dateert van jaren geleden, het kon bijvoorbeeld al met behulp van een hidden frame.

Als je je pagina elke 3 seconden wil laten refreshen (zonder voorwaarden, gewoon elke 3 seconden), lijkt de meta-refresh mij juist de methode om het te doen.

Dan zijn er nog javascript oplossingen, waarin je een TimeOut zet

Alhier een paar mogelijkheden op een rijtje, heel normaal gevonden met Google: [google]javascript refresh[/google]
de link 'Alhier' werkt niet helemaal...
eigenljik gewoon helemaal niet :p
Ik had de hoofpagina nog net te pakken, ben nu het script aan het doornemen, kijken of dit naar mijn wensen is of niet ": )

Bedankt!
Bij mij werkt de link gewoon zoals het hoort. Na 20 keer klikken nog steeds..
Helaas helpt het script niet veel.

Het is namelijk voor een chatroom waar ik enige tijd mee bezig ben, die ik nu wil gaan vernieuwen met een betere refresh functie.

De chatroom is in frames opgebouwd, waardoor 1 pagina zich moet vernieuwen. Momenteel maak ik dus gebruik van de meta-refresh, waardoor het bij sommige browsers, de achtergrond wel eens kan flitsen naar wit. Ook de tekst die telkens wat weg springt.

Nu zat ik hier ook wat rond te zoeken, en zag ik hier wel wat scripts staan, maar lukt het me niet om het goed te krijgen. Aangezien je vaak het hele script nodig hebt.

Daarom dus de vraag of men dus zo'n code weet met bijv. XMLHttpRequest om een pagina te vernieuwn zonder dat je het merkt, of last van hebt.

Nogmaals bedankt!
Jij bedoelt dus dit: http://www.phphulp.nl/php/scripts/6/474/

Dit script heeft Jelmer gemaakt dmv AJAX, maar het is een stuk ingewikkelder dan een refresh waar je niks van merkt. Het is juist zo (zoals je hebt kunnen lezen op wikipedia), dat je met AJAX dingen dynamisch kunt maken zonder refresh. Maar als je dat wil gebruiken, kan je jouw script bijna weggooien, omdat het een hele andere aanpak gebruikt.

Dat is wel jammer. Want is er dan geen refresh script zonder dat je er iets van merkt? Zonder dat ik alles hoef weg te gooien?
ok, dan weet ik dat. Dan wil ik jullie toch bedanken! Misschien dat die ene chatroom misschien nog wil gaan werken :)

Reageren