Ik ben net begonnen met PHP en heb een simpel script gemaakt om rijen te tellen in een database.
Dit is de eerste poging van mij om iets te maken met PHP en een database dus graag een helder antwoord.
Ik heb ergens gelezen dat de database niet wordt aangeroepen, maar dat doe ik wel. dus zal het wel in de eerste regels zitten.

Dit is de php code:
<?php
//tabellen weergeven
$db = mysql_connect("localhost","root", "")or die("<br>Database unreachable or temporarly offline<BR>Sorry.");
mysql_select_db("fietsennl", $db);

$sql = "SELECT * FROM beschrijving";
$res = mysql_query($sql);
$aantal_rijen = mysql_num_rows($res);

if ($aantal_rijen == 1)
{
echo "Er zit $aantal_rijen rij in de tabel";
}
elseif ($aantal_rijen > 1)
{
echo "Er zitten $aantal_rijen rijen in de tabel";
}
else
{
echo "Er zijn geen rijen gevonden in de tabel";
}
?>

dit is de foutmelding:

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in D:\phpmap\xampp\htdocs\xampp\database.php on line 8
Er zijn geen rijen gevonden in de tabel
geef naar elke mysql qyery een or die mysql_error()
bv:
<?php
mysql_query($sql) or die (mysql_error());
?>
Je query ziet er syntactisch correct uit. Bestaat de tabel 'beschrijving' wel? Het lijkt me eerder een veldnaam.
Offtopic:
Haal variabelen altijd buiten quotes:
<?php
if ($aantal_rijen == 1)
{
echo 'Er zit 1 rij in de tabel'; // gebruik geen variabele, het is altijd 1
}
elseif ($aantal_rijen > 1)
{
echo 'Er zitten '.$aantal_rijen.' rijen in de tabel';
}
else
{
echo 'Er zijn geen rijen gevonden in de tabel';
}
?>
Tip: Gebruik in je php-code enkele quotes ', dan hoef je in de html-code niet alle dubbele quotes " te gaan escapen.
Uitzondering: Om een query staan dubbele quotes, om een string in een query gebruik je enkele quotes. In jouw code heb je de query dus al goed staan.
Jan bedankt,

Ik zit me suf te prakiseren en zie gewoon over het hoofd dat ik een veld uit de tabel benoem i.p.v. de tabel zelf.
Nu ja , newby he

Frank bedankt voor tip

Reageren