Ik probeer een overzichtje te maken van leden die binnenkort jarig zijn. Ik heb een tabel met daarin alle gegevens van de leden, en die (hoe orgineel) 'leden' genoemd. Daarin zit deze kolom:

`geboortedatum` date NOT NULL default '0000-00-00'

Wat ik dus wil selecteren is de komende 5 verjaardagen aan de hand van de geboortedatum. Verder dan dit kom ik niet:

SELECT voornaam, geboortedatum FROM leden WHERE geboortedatum != '0000-00-00' LIMIT 0,5

Ik heb geen idee wat ik bij de WHERE toe moet voegen zodat de eerstvolgende 5 in goede volgorde uit de database komen rollen... Iemand die mij kan helpen?

-edit-
Jeuj 100e post! :D
SELECT voornaam, geboortedatum FROM leden WHERE geboortedatum != '0000-00-00' ORDER BY geboortedatum LIMIT 0,5 DESC

Als het goed is moet deze werken anders moet je een beetje spelen met de volgorde ;)
Dan komt 12-12-1986 dus voor 11-11-1987 daarom zit ik ook vast. En ik kan het opzich wel in php oplossen, maar ik probeer een nette oplossing te vinden met SQL... Als het mogelijk is tenminste.
waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan dan? Ik ben aan het zoeken geweest, maar ik heb (nog) helemaal niets weten te vinden waarmee je met sql een sort kan doen op jaartal (7,10). Hij ziet het echt alleen maar als 1 waarde. 12 is nu eenmaal groter dan 11. Je zou dit op kunnen lossen door in de database aparte stukken aan te maken voor jaar, dag en maand. Maar je hebt al een database waar het zo in staat, niet waar?

Reageren