Ik heb vandaag een php-script gepost. Dit gaat over mijn Fotoalbum (versie 2).
Ik had een aantal vragen over dit script:
[li]Wat vinden jullie van het geheel?[/li]
[li]Wat vinden jullie van de functies?[/li]
[li]Wat vinden jullie van mijn coding/scripting[/li]
Naar mijn idee zijn daar de reacties voor, maar vooruit.
Na mijn 10 seconden kijken viel mij 1 ding al snel op.
<?php
echo 'Bla bla'.BR;
echo 'Bla bla'.BR;
echo 'Bla bla'.BR;
echo 'Bla bla'.BR;
?>
Zoals Boaz al zei, er is een standaard constante voor (PHP_EOL), maar ook dit:
<?php
echo '
Bla Bla Bla
Bla Bla Bla
Bla Bla Bla
Bla Bla Bla
Bla Bla Bla';
?>
Dit geeft het zelfde effect, en persoonlijk vind ik de code er dan wat overzichtelijker uitzien.
Edit
Om wat duidelijker te zijn, die 2e methode zorgt er ook gewoon voor dat in je HTML broncode er nieuwe regels vormen.
Ikzelf gebruik PHP_EOL alleen nog maar als ik bijvoorbeeld een <option> in een while heb staan.
@Willem-jan: Ikke maak dit topic omdat ik graag ook dingen over verbeteringen wil vragen, en ik vind de reacties meer iets voor mensen met vragen e.d. En dit zie ik als een review.
Over dat 2e voorbeeld: Mijn editor (Crimson) ondersteund de tweede regel in kleuren niet. Dus de 2e regel is hier niet rood maar gewoon zwart.
Codering: van wat ik snel zie probeer je netjes te coden, en dat zal zijn vruchten afwerpen. Misschien is het plaatsen van iets meer comments raadzaam, en persoonlijk vind ik je constructie met BR en TAB wat raar, maar het zal prima werken.
Kan iedereen ze aanpassen. Dit is smeken om problemen.
HTML/PHP: Templates?
Een aanvullig op wat jan-willem zei: misschien is het een goed idee om een systeem als Smarty te gebruiken.
Dit is relatief makkelijk te implementeren, en maakt je script veel dynamischer: alle html staat in een template bestand, en alle code in een ander bestand. Dit maakt de lay-out en ordening makkelijker aan te passen, en de scripts makkelijker te debuggen.
niet doen, ik zou het inspringen puur voor het overzicht in PHP houden.
Al die TAB en BR ziet er nogal verwarrend uit, ik denk niet dat, je dat zovaak nodig hebt. Het geeft natuurlijk wel een net overzicht en echt erg vind ik het ook niet, toch zou ik het minder vaak gebruiken.
Als je nu over een jaar je code weer wil aanpassen? oei, dat wordt lastig, je leert weer nieuwe dingen, gebruikt misschien andere oplossingen.
Goed commentaar is dus noodzakelijk om je code later nog aan te passen. (Let wel op dat je dan niet te veel commentaar gebruikt, dat is weer onoverzichtelijk)
Je HTML en je PHP lopen nogal door elkaar heen, je kan dit beter uit elkaar halen zoals Arend ookal zegt kan je evtentueel smarty gebruiken.
Zo zie ik bijvoorbeeld ergens een meta refresh gebruikt. (Wat volgens mij helemaal niet hoort in de body van je html). Je had dit natuurlijk veel beter met de header() functie van PHP op kunnen lossen, maar dat wordt nogal lastig als je midden in je output zit. Als je nu eerst je PHP had uitgevoerd en dan pas je HTML, had je gewoon de header functie kunnen gebruiken.