Hallo PHP'ers

Ik had een vraag. ik ben bezig met een weblog. Daarbij wil gegevens uit de database halen en dat werkt allemaal perfect. Maar nu wil ik dus dat er van het content(dus de lange tekst/verhaal) dat de 1e 100 characters of iig niet heel erg veel zodat mensen op lees meer kunnen klikken voor het gehele verhaal. Ik heb al gezocht naar een oplossing maar kon deze niet vinden dmv SQL syntax.

mijn script
<?php

$query = ("SELECT id, titel, datum, image, content FROM logs WHERE datum >= now()");
$resultaat = mysql_query($query) or die (mysql_error());

while($data = mysql_fetch_array($resultaat)){

echo"<table border=\"1\" bordercolor=\"#000000\"><TR><TD><table width=\"500\" height=\"197\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\">
<tr>
<td width=\"528\" bgcolor=\"#4E6CAB\" height=\"12\"><div id=\"titel\">".$data['titel']."</div></td>
<td width=\"100\"bgcolor=\"#4E6CAB\"><div id=\"feeter\">".$data['datum']."</div></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor=\"#4E6CAB\" align=\"left\" valign=\"top\"><p><div id=\"content\">".$data['content' ]."</div></p></td>
<td bgcolor=\"#4E6CAB\" align=\"left\" valign=\"top\">".$data['image']."</td>
</tr>
</table></TD></TR><BR></table>";
}

?>

Dit werkt dus allemaal perfect. Maarn u wil ik de 1e 100 characters weergeven ik had iets gedacht van

<?php

$content = $data['content'];

echo $content[100];

?>
echter als ik dit doe wordt enkel het 1e character weergeven
echo substr($data['content'], 0, 100);

Maar volgens mij staat er een hele mooie oplossing bij de scripts.

Edit: Komma ipv. pont.
Hiervoor zou ik het volgende voor elkaar zou willen krijgen dat de tekst idd na 30 woorden stopt en dan voor de puntjes een link naar waar de tekst staat.

Hoe zet ik dit (die link) hierin:

<?php
function ShortTxt($tekst, $num = '')
{
if (!isset($num))
{
$num = 25;
}
$words = explode(" ", $tekst);
$total = count($words);
if ($total >= $num)
{
for ($i = 0; $i <= $num; $i++)
{
if (!isset($short))
{
$short = $words[$i];
}
else
{
$short = $short." ".$words[$i];
}
}
}
else
{
$short = $tekst;
}

return $short;
}

// Hoe te gebuiken:
$tekst = "Dit is een tekst met meer dan 25 woorden. Met dit voorbeeld kun je zien dat de tekst wordt afgekapt op woorden en niet op letters. Hiermee voorkom je dat er woorden niet meer leesbaar zijn en dit vervelend is voor de lezer. Nu kap je dus af op woorden en blijft je tekst 'mooi'.. Veel plezier ermee :)";

$short = ShortTxt($tekst, 30);

echo $short;

?>
Je doet op regel 36:
<?php
$short = $short." ...<a href=\"hierjelink.php\">Lees meer</a>";
echo $short;
?>
GEWELDIG Zjean dit ga ik uitproberen en meld je later hoe het is dank je :)

Reageren