Kent iemand een goed alternatief voor het HTML-element marquee? Ik wil namelijk een lichtkrant, maar marquee zit niet in XHTML 1.0 Transitional, en ik wil wel graag mijn site XHTML 1.0 valid hebben...

Ik wil een lichtkrant met tekst die van onder naar boven scrollt, met een aanpasbare breedte/hoogte en kleur enzo...
Tegenwoordig word dit meestal met javascript gedaan maar hier weet ik niet echt veel over

maar je zou even op google kunnen zoeken:)

GR. mebus!
Je zou een tekstsje in een DIV kunnen plaatsen, met 'overflow hidden'..

en vervolgens de linker marge/padding steeds met een paar pixels verhogen via javascript.

Totdat je over een bepaald aantal pixels heen komt, ebn dan begin je weer opnieuw..

Iets als (zelf veerder uitwerken ;)

<div id="lichtkrant">Tekst</div>

En dan in een JS iets als:

while(true)
{
var curr_padd = parseInt(document.getElementById('lichtkrant').style.paddingLeft); // ParseInt strips automatisch de 'px' (geloof ik).

var new_padd = curr_padd + 2;

if(new_padd > breedte_van_de_div)
{
new_padd = 0;
}

document.getElementById('lichtkrant').style.paddingLeft = new_padd + 'px');

}
ipv een while(true)-constructie zou ik dan liever iets als setTimeOut() gebruiken, ik vermoed nl. dat die while(true) alle andere scripts in de weg gaat zitten doordat ze geen tijd meer krijgen :)

Verder een mooie aanzet!
@ Turmin : deze kende ik nog niet en super handig !!
Bedankt !!
Ah, weer een nieuwe scriptlib gevonden door jullie =P Ik had www.earthweb.com al, maar nu kan ik hier dus ook zoeken.

Ik denk dat ik die twede link van Turmin maar neem! Bedankt =D
@Lissy en Herjan: Graag gedaan ;)

Reageren