Zoals hieronder al staat ben k dus met een kalender bezig, en loop nu tegen volgende probleempje aan. Ik probeer het zo te maken dat ik de dagen nederlands kan noteren.

Dit is tot nu toe mijn oplossing maar werkt nog niet:

<?
$date = date("j");
if ($date = 02 || 03 || 04 || 05 || 06 || 07 || 08 || 09|| 10 || 11 || 12 || 13 || 14 || 15 || 16 || 17 || 18 || 19)
{
echo date("l \\d\e j \d\e"); // toont zoiets als 'Saturday the 8th'
}
else
{
echo date("l \\d\e j \s\t\e");
}
?>

Vraag 1.
Zit ik op de goede weg?

Vraag 2.
Is er misschien een makkelijkere oplossing (wil hem aub niet kant en klaar want ben zelf aan het leren te programmeren).

Bij voorbaat dank.

Ik ben ook al bezig om de dagen nederlands te krijgen, dit wordt denk ik geen probleem. (doe ik met een array en met de nummerdagen)

[edit] Kijk over een uur als ik thuis ben wel [/edit]
[php]set_locale[/php]
zoiets volgens mij

<?php
/* zet de locale op Dutch */
setlocale (LC_ALL, 'nl_NL');

/* Output: vrijdag 22 december 1978 */
echo strftime ("%A %e %B %Y", mktime (0, 0, 0, 12, 22, 1978));
?>
Bron php.net
Tip: als je met datums en tijden wilt leren werken, verdiep je dan niet al te veel in de datum- en tijdfuncties van PHP. MySQL heeft daarvoor veel uitgebreidere mogelijkheden. Die set_locale zal in dit geval wel werken trouwens.
Ok bedankt, ik vond het toch wel leuk om dit nederlands te scripten, omdat ik nog aan het leren bent.
Heb het inmiddels trouwens opgelost. Een array gemaakt van de dagen. Hier de code:

<?
$date = date("j"); 

$ste = array ("1", "21", "22", "23","24" ,"25" ,"26" ,"27" ,"28" ,"29","30", "31");
//Array om de dagen te vernederlandiseren, als er in de array 1,21 enz staat. Dan moet hij variabel $ste doen. Anders moet hij er gewoon "de" bij zetten.
if (in_array ($date, $ste))
{
echo date("l")." de ".$date."ste";// ". ." omdat de variabele een code moet zijn. Anders is het een string.
}
else
{
echo date("l"). "de ".$date."de"; 
}
?>

Reageren