ik wil maximaal 10 rijen uit me database hebben, gesorteerd op datum

SELECT * FROM advertenties WHERE soort = '$zoek_id' SORT BY datum

wat moest ik invullen om er maximaal 10 te krijgen?
SELECT * FROM advertenties WHERE soort = '$zoek_id' ORDER BY datum LIMIT 0,10
eerste cijfer na limit en voor komma, is vanaf welke rij. dus waarneer je er zeg maar 3 neerzet pakt ie er 10 vanaf rij 4. die 10 is dus hoeveel je eruit wilt halen
LIMIT die zocht ik bedankt ;)

waarvoor is SORT BY dan?
En gebruik ivm de snelheid geen *
Tevens zou ik de vars buiten '' halen.

Oftewel

[code]
<?php
"SELECT
jouwding1,
jouwding2,
enz
FROM
tabel
WHERE
soort= '".$zoek_id."'
ORDER BY
datum
LIMIT
0,10"
?>
[code]
@klaasjan:
Je weet natuurlijk niet wat ie wel en niet nodig heeft ;)
thomas schreef op 01.10.2006 20:38
LIMIT die zocht ik bedankt ;)

waarvoor is SORT BY dan?

SORT BY is denk ik een foutje, het zou ORDER BY moeten zijn. (dus je had het zelf verder wel goed gedaaN)
@Jason daarom staat er ook jouwding1,jouwding2

EDIT.
Jij doelt op het onwaarschijnlijke geval dat hij/zij alles uit de tabel nodig heeft. In dat geval heb je gelijk :)
Klaasjan schreef op 01.10.2006 20:44
@Jason daarom staat er ook jouwding1,jouwding2

EDIT.
Jij doelt op het onwaarschijnlijke geval dat hij/zij alles uit de tabel nodig heeft. In dat geval heb je gelijk :)

Dat heb ik ooit eens getest, en zelfs dan is MySQL sneller als je expliciet alle velden opgeeft. In het algemeen is * dus af te raden.
En niet alleen vanwege de snelheid:
Je geeft ook een bepaalde volgorde aan in de manier waarop de gegevens in de result-set worden gezet. Wanneer je vervolgens met mysql_fetch_row() de gegevens gaat opvragen en met bv. $row[1] de data oproept, maakt het nogal uit wat er op die plek in de result-set staat. Een wijziging in de tabelstuctuur kan onaangename gevolgen hebben.

Kortom, het is af te raden om een * in je query te gebruiken en het is af te raden om mysql_fetch_row() te gebruiken. Deze combinatie is al helemaal een succesnummer... Niet dus!

Benoem netjes alle kolomnamen en gebruik mysql_fetch_assoc(). Op deze manier heb je de garantie op een overzichtelijk en snel script. Wat wil je nog meer?
ik gebruikte altijd mysql_fetch_object maar ik hoorde hier ergens dat assoc beter was...

Reageren