Ik zie en hoor veel over
<?php
$variabele = ((expressie) ? waar : niet waar);
?>
maar ik weet niet heel goed hoe je ermee om moet gaan. Is er iemand bereid een tutorial over te schrijven?
Je kan het gewoon zien als een if / else statement zonder elseif mogelijkheid.
Er staat in het kort iets over op php.net maar weet zo snel niet waar.
Het is wel aan te raden goed te bedenken waar je het gebruikt, het komt het over zicht niet altijd ten goede maar soms wel erg. Dus ga het niet zomaar gebuiken maar denk er goed over na...
Het is een schrijfwijze in PHP die is overgenomen (zoals zoveel dingen) uit de taal C. Het wordt de verkorte if/else notatie genoemd.
Het gedeelte voor het vraagteken moet true of false opleveren. Bij true wordt het statement links van de dubbele punt uitgevoerd. Bij false wordt het statement rechts van de dubbele punt uitgevoerd.
Een oude gewoonte van mij is, om in elk van de drie delen van deze notatie haakjes te gebruiken. Ik gebruik de notatie vaak bij het checken van POST waarden:
<?php
$naam = (isset ($_POST['naam'])) ? (trim ($_POST['naam'])) : ('vul uw naam in ...');
?>
Als je op deze manier een stuk of wat vars wilt checken, kun je heel snel een paar regels kopiëren en plakken omdat het statement maar één regel in beslag neemt.