ik wilde een site maken en ontdekte de mogelijkheden met php, dus ben gaan snuffelen en kwam op deze geweldige site. Met de tutorial apache + mySQL + phpmyadmin heb ik alles geinstalleerd, toen ben ik wat gaan rondsnuffelen en tenslotte had ik een idee hoe php werkt en een login script. Nu zie ik bij sommige scripts staan: plak in mySQL DB ofzo. Daar snap ik niets van? hoe moet ik dat? wat moet ik doen? ik heb proberen te zoeken hier maar kan niks vinden, weet iemand waar ik het kan lezen of kan iemand het mij vertellen?
MySQL is een database, waar je gegevens in op kan slaan. Het voordeel van MySQL is dat je niet in allemaal bestanden hoeft te gaan kloten, maar gewoon of in PhpMyAdmin kan werken (de meest gebruikte 'schil' van MySQL) of een simpel script maakt waarmee je de website aan kan passen. Daardoor komt FTP enzo niet meer aan bod, wat erg handig kan zijn. Als je vanuit PHP met MySQL wilt gaan werken, kan je onderstaande voorbeelden als uitgangspunt gebruiken:
<?php
//hiermee log je in je MySQL database
$verbinding = mysql_connect('localhost', 'gebruikersnaam', 'wachtwoord');
$database = mysql_ select_db('database');
?>
Hier maak je dus verbinding met de MySQL database database, op de server localhost (is bijna altijd localhost), met de gebruikersnaam gebruikersnaam en het wachtwoord wachtwoord.
<?php
//hiermee haal je gegevens uit je MySQL database
$query = "
SELECT
kolom1,
kolom2,
kolom3
FROM
tabel
WHERE
kolom = 'waarde'
";
$resultaat = mysql_query($query);
while ($rij = mysql_fetch_array($resultaat))
{
echo '<p>';
foreach($rij as $kolom => $waarde)
{
echo $kolom . ': ' . $waarde . '<br />';
}
echo '</p>';
}
?>
Hier haal je dus de kolommen kolom1, kolom2 en kolom3 uit de tabel tabel als kolom gelijk is aan waarde, en rpint je het op het scherm.
<?php
//hiermee stop je gegevens in je MySQL database
$query = "
INSERT INTO
tabel
(
kolom1,
kolom2,
kolom3
)
VALUES
(
'waarde1',
'waarde2',
'waarde3'
)
";
$resultaat = mysql_query($query);
?>
Hier stop je dus in de tabel tabel de waarde waarde1 in de kolom kolom1, de waarde waarde2 in de kolom kolom2 en de waarde waarde3 in de kolom kolom3.
Hier moet je al een eind mee uit de voeten kunnen!
LET OP: de scripts zijn niet beveiligd en hebben geen foutafhandeling, dus dat moet er nog wel in! Kijk eens naar
[li]Errors in mysql registreren
[li]Mysql Injection
[edit]Foutje in voorbeeldscript[/edit]
uhu, zoiets dacht ik al enzo, maar ik heb php als zip file gedownload en heb dus phpmyadmin als map en niet als programma( zie tutorial: apache + mySQL + php) en ik snap niet waar dus mijn mySQL DB is en waar ik de scripts voor de mySQL moet plakken
CREATE TABLE `members` (
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`users` text NOT NULL,
`password` text NOT NULL,
`ip` text NOT NULL,
`status`text NOT NULL,
UNIQUE KEY `id` (`id`)
) TYPE=MyISAM;
in de map waar je phpmyadmin hebt staan, staat doorgaans een index.html bestand. van daar uit kun je je DB aanmaken en beheren, en SQl queries uitvoeren.