Ik heb een .csv bestand dat ik uitlees mbv php (zie topic verjaardagskalender).
In dit bestand wordt per record (lees: regel) de velden gescheiden door '; '
Er staan ook lege regels in dit bestand. Die wil ik gebruiken om een bepaald veld van een andere waarde te voorzien. Het probleem is echter dat er in deze lege regel geen ';' staan (en ik dus ook niet gericht op een bepaald veld kan afvragen). Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Kan ik een regel een bepaalde status geven, zodat ik een bepaald veld kan vullen met een waarde?

bedankt voor je reactie,
jos
Je kan met fgets per regel lezen.

En dan kan je vervolgens weer met regex kijken of ; voorkomt in de regel. zo niet voer je je 'speciale' ding uit.
Het is een slecht idee om geen veldscheidingstekens te hebben in een CSV bestand. Ook al kun je een regex gebruiken. Wat nu als je in de ene regel drie ; tekens hebt, en in de andere vijf?
Klopt. Het werkt hier als volgt: het script kan scannen op een periode die moet worden weergegeven. Als ik geen php parameters meegeef, wordt het csv bestand door php uitgelezen en getoond. Dat houdt in dat de lege regels ook als lege regels worden weergegeven.
Zoals het csv bestand is ingericht, zullen er altijd ; tekens in staan. Daar waar de velden leeg zijn, staat ook niets tussen die ; tekens.

Jos

Reageren