Kom over het algemeen niet naar buiten, en ik kom mijn bed pas na 13:00 uur uit dus ik vind het grote onzin! 't Wordt potverdorie alweer donker als ik wakker wordt tegenwoordig. Waar gaat dat toch heen met de wereld?!
Daarnaast zorgt het alleen maar voor verwarring, en maakt het denk ik vrij weinig uit. "Ow, we gaan maar een beetje met de tijd rommelen, dat is goedkoper. Dan hebben de mensen niet door dat we miljarden uitgeven aan energie en daarmee de natuur en bijbehorende mensheid naar de verdommenis helpen!" Die self-made experts zouden hun tijd beter kunnen verdoen met rondvertellen dat het niet nodig is overal licht te laten branden, grote neonreclames op te hangen, overal maar stroom voor gebruiken en energie te verspillen in plaats van bedenken dat je maar met de tijd kan sjoemelen en zoveel mogelijk bronnen uitputten die mogelijk wat energie opleveren.
En langer licht? Als je dat wil sta je wat eerder op en ga je wat vroeger naar bed. Ik sta altijd laat op, ik heb juist minder lang licht. Maar goed dat ik van het donker hou! En daarnaast is het een natuurlijke cyclus, dus kan je er maar beter aan wennen.
Het word steeds vroeger donker, was het eerst om 7 uur nog licht is het nu alweer donker, en 's avonds is het om 8 uur al donker. Dus verzet je de klok en dus is het om 7 uur nog licht, en om 8 uur ook.
Maar als je de klok zou laten staan maar je staat vroeger op, dan heb je alleen maar minder licht. En het is ook goedkoper aangezien mensen minder in het donker naar hun werk etc moeten. En je zal toch je lichten van je auto/fiets/scooter aan moeten doen, en om op je werk alles te kunnen zien moet er toch een lamp aan. Echter als je de klok verzet scheelt het toch weer :)
En het feit dat jij later opstaat en dat je minder licht hebt is vanzelfsprekend als je pas om 13:00 uit je bed komt, want dan is je halve dag al voorbij. :)
Ik hoorde net op de radio dat er in totaal zo'n 7 miljoen wordt bespaard op de rekeningen in Nederland door het instellen van de zomertijd. Dat betekend dat er wel een tientje per jaar per huishouden in de zak gehouden wordt.
Ik vind het altijd wel lekker dat het zo lang licht is in de zomer, en dat ik nog wat langer wakker kan worden wanneer het licht is buiten... Prima systeem dus die zomertijd!
Inprinciepe hoort Nederland in de GMT tijd zone te leven en zouden we nog een uurtje minder ligt moeten hebben.
Ik heb de afgelopen 3,5 maand door Europa gezworven en het is erg irritant als je niet de klok een uur voor en/of achter uit zet.. Gewoon je bioritme gaat gewoon naar de knoppen. Nee hoor laat het maar zo..