Ik zit nu in 5 VWO en heb als profiel E&M, ik ben zus een alfa typetje :P hierna wil ik graag software engineering (of iets in die richting) gaan doen aan de HBO, wat met alle vakkenpakketten kan. Nou wil ik graag jullie mening horen, denk je dat zo'n studie alleen geschikt is voor mensen met bèta vakken?
Zelf denk ik van niet, ik PHP al een jaar of 3 en ik heb vrij weinig moeite met de logica, alleen bij echte sommetjes in de code wil het nog wel eens mis gaan.
Ik ben van mening dat je in programmeren alleen écht goed kan worden als je ook wiskundig inzicht hebt. Mis je dat inzicht (als je een alfa-profiel hebt, wil dat niet zeggen dat je niet wiskundig aangelegd bent), dan kan je het wel leren maar zal je not uitblinken in je vak.
Het is aan jezelf om te bepalen of je ergens heel goed in wilt worden, in iets wat je al kan, of dat je je wilt verdiepen in iets wat je interesse heeft maar wat je moeilijker zal liggen.
Maar ik ben geen software engineer, verre van zelfs, dus kan je beter vragen naar de mening van mensen die zoiets studeren. Die weten immers wat voor soort vakken je krijgt. Ik denk namelijk dat een hoop ook management is; overleg met de klant, opzet van het geheel etc.
Wat versta jij onder 'software engineering' ? De userinterface, business-logica of het database-management? Dat zijn al zulke verschillende onderdelen dat je daar moeilijk 1 profiel voor kunt opstellen. Het zou ook nog eens kunnen dat je je bezig gaat houden met het ontwerpen van software (opstellen requirements) en helemaal niet gaat programeren.
Mijn ervaring is dat een alfa veel beter in staat is om een prettige userinterface te maken dan dat een béta dat kan. Mischien ligt een grafische opleiding zelfs wel meer voor de hand om userinterfaces te maken, dan software engineering.
Zodra je gaat programeren, is wiskunde dé basis voor succes. Je bent gewend oplossingen te zoeken voor nieuwe problemen en je hebt wiskunde hard nodig om allerlei toepassingen te maken. En dan heb ik niet alleen over berekeningen, maar ook over presentatie van gegevens (wisselende achtergrondkleur) waarbij bv. modulus je kan helpen. Zonder wiskunde in je pakket heb je gewoon een achterstand/beperking, maar niets is onmogelijk.
Als software engineer moet je beschikken over een behoorlijk brede basis. Die basis heb je na het volgen van deze opleiding! Je leert onder meer software te schrijven, ontwerpen, implementeren en onderhouden. Tevens beschik je na deze opleiding over aantoonbare kennis en vaardigheid op het gebied van de (programmeer)talen Java en Visual Basic.NET, heb je diepgaande kennis van het besturings-systeem Windows en ben je in staat volwaardige internetapplicaties te realiseren. Je kunt bovendien achttien certificaten behalen van Microsoft en EXIN, waaronder tien I-Tracks-certificaten. Staat goed op je cv!
Dat je wiskunde moet hebben ben ik met je eens (heeft iedereen ook) maar of dat nou van het hoogste niveau moet zijn weet ik niet. Als je op de uni informatica gaat studeren wel denk ik omdat je dan vrijwel alleen maar wiskunde krijgt. Ik kies bewust ook voor HBO na mijn VWO opleiding omdat het daar veel praktijk gerichter is dan het theoretische universiteitsstuderen.
Ik heb Gymnasium Beta gedaan, daarna een jaartje wiskunde aan de VU en toen conservatorium. Ik hoop dus intussen dat alpha en bèta een beetje in balans zijn ;-)
ik programmeer nu een jaar of 6. Maar dat is altijd hobby geweest. op school studeer ik architectuur en de universiteit van Eindhoven. dat is 3/4 bèta 1/4 alfa studie.
wiskundige inzicht is misschien iets te specifiek voor PHP. (de alles vergevende taal. Geen memory management! Geen reverences! Alles gaat zowat vanzelf!) Ik denk dat goed overweg kunnen met platte, pure logica (als ... dan ... anders) je al een heel eind helpt.
Daarnaast natuurlijk nog wat creativiteit om problemen op te lossen en nieuwe problemen te scheppen. Als je naar mijn idee goed bezig bent is het in totaal 10% routinewerk en 90% creatieve oplossingen (ook al is er geen probleem, het kan altijd beter..) verzinnen.
... wat ik daarmee bedoelde? Het is geen woordenlijst uit je hoofd leren en dan ben je er.
?
Onbekende gebruiker
30-10-2006 00:16
Sluit me bij Jelmer aan met een kleine toevoeging; inlevingsvermogen in de eindgebruiker
Als hbo'er informatica (de keuzen om het domein SE'er te kiezen) 2e jaar.
Hmm als je een redelijk inzicht wiskunde hebt valt dit denk ik wel redelijk mee, je krijgt er genoeg de mogelijkheid, zelfs verplichting, om je wiskunde op niveau bij te spijkeren. Wanneer je dit dan ook niet lukt is het niet mogelijk verder te gaan, overingens dacht ik wanneer je VWO gedaan had dit niet zo was, maar dat weet ik niet.
In iedergeval wil ik mij aansluiten bij Kasper, je kan pas succesvol worden wanneer je wiskundig bent aangelegd. Als jij van plan bent de wereld te gaan veroveren, om het lekker op te blazen, dan zou ik het programmeren meer als hobby gaan doen, want blijkbaar ging je niet de beta kant op.
Ik denk dat je wel zeker kan gaan doen, mits je dus toch wel een redelijk inzicht wiskunde hebt. Nu heb je daar ook wel 1,5 jaar de tijd voor, teminste in mijn geval. Pas na 1,5 jaar laat je 2 van de 4 domeinen vallen. Dus wanneer je SE'er wilt worden, zul je meer met de complexheid van dat domein te maken krijgen.
Overingens als je meer aanleg voor de wiskunde hebt zal je lastige kwesties (eerder) oplossen en vaak ook korter programmeren.
Op zich is het een kwestie van veel ervaring en veel kennis op doen, nou dat beide heeft niks (tenzij je ervaring anders opvat dan ik in dit geval) met wiskunde te maken.