Mijn webhoster staat maar 50 tabellen toe. Ik wil hier zo zuinig mogelijk mee om gaan. Nu heb ik een forum met 50 tabellen. Maar ik wil nog een aantal fora erbij hebben. Dit zou in theorie niet fout gaan als ik dit in één database doe. Maar ik heb dit nog nooit gedaan. Is het verstandig om een database te hebben met 300 tabellen?

En als de database steeds groter word door de tabellen, merk je dit kwa snelheid?
De records per tabel blijven ongeveer hetzelfde aantal.
Een database met 50 tabellen hoeft geen enkel probleem te zijn. Joomla gebruikt er met een beetje installatie zo 100
Het zo opzich wel kunnen, (had die server geen database server moeten worden ;P).
ik denk dat het dan wel verstandig is vaker de oude topic ect. te verwijderen dat je de records bescheide kan houden.
Hoe ziet je datamodel er uit? Hoe heb je genormaliseerd? Je hebt het aantal tabellen nodig, dat je nodig hebt volgens het datamodel dat je construeert tijdens het modeleren. Vaak staan daar nog wel 1 of enkele tabellen ter discussie, maar veel valt er niet aan te veranderen. Of je moet beslissen om gegevens niet meer op te gaan slaan of juist dubbel op te gaan slaan. Dan kun je ineens een hoop tabellen weg gaan laten, maar kun je ook ongelovelijk in de problemen gaan komen.

Oplossing: Voor 1 a 2 euro in de maand heb je een goede hostingprovider die niet van dit soort onzin-regeltjes heeft. Het slaat helemaal nergens op, laat hij zich maar druk maken om andere zaken.

De snelheid van de database wordt bepaald door het aantal records, de indexen, de complexiteit van de queries en het datamodel. 50 tabellen stelt niet zo veel voor, 300 is aardig wat, maar hoeft geen enkel probleem te zijn. Het is wel een probleem dat MySQL per query slechts 1 index kan (!) gebruiken, maar het is ook weer zo dat te veel indexen in 1 query ook weer voor problemen kunnen zorgen. Ga je eens verdiepen in bv. PostgreSQL om het gebruik van indexen onder de knie te krijgen.
Ik lees in "PHP5 en MySQL het complete handboek" dat PostgreSQL handig is voor grote gegevenssets. Dan stel ik me voor dat ik heel veel records opvraag met een query, en niet het aantal tabellen. Of begrijp ik dit niet?

Ik gebruik phpbb met MySQL, naarmate er meer fora komen wil dit nog niet zeggen dat de query's meer records moeten opvragen, of bedoel ik nu iets heel anders? :s
Zowel PostgreSQL als MySQL kunnen honderden miljoenen records kwijt, dat is voor geen van beide databases een probleem, daar zijn ze voor gemaakt. Ik snap dan ook niet goed wat het boek probeert te zeggen, beide databases kunnen uitstekend overweg met grote gegevenssets. Het probleem met MySQL is alleen dat je in 1 query slechts 1 index kunt gebruiken. En om een query te versnellen (factor 1000 is mogelijk!) kan het handig zijn om 2, 3 of meer indexen te gebruiken.

Maar hoe zit het nu met die 50 tabellen die jij maximaal mag gebruiken?
De snelheid van MySQL hangt volgens mij eerder af van de server waarop je deze draait, dan van MySQL zelf (Uiteraard bij een goed datamodel).

Heb nog wat gevonden in de MySQL docs:
Handles large databases. We use MySQL Server with databases that contain 50 million records. We also know of users who use MySQL Server with 60,000 tables and about 5,000,000,000 rows.

Dan zijn 50 tabellen toch in eens wel weinig :D
Die extra indexen klinken aantrekkelijk. Maar het lijkt me nogal lastig om met postgreSQL te beginnen als je mysql (+phpmyadmin) gewend bent. Ik heb per ongelijk mijn bericht verkeerd getypt. Volgens mij heb ik een misverstand veroorzaakt. Ik bedoelde 50 databases. En ik wil ze niet allemaal gebruiken. Daarom leek het mij beter om alles in één database te doen, vandaar de vraag of het aantal tabellen geen problemen kan opleveren met de snelheid van mysql.
PostgreSQL houdt zich beter aan de SQL-standaarden en levert beter voorspelbare resultaten op dan dat dit het geval is bij MySQL. Met MySQL kun je bv. hele fraaie en onvoorstelbare foute SQL-queries met GROUP BY maken, waarbij MySQL zelf verzint wat jij als resultaten zou willen hebben. Een soort van helderziende database dus...

Naar mijn idee is overstappen naar PostgreSQL niet moeilijk, het is gewoon SQL. Daarnaast heeft PostgreSQL nog een heel aantal andere voordelen. Het grootste nadeel is echter dat je minder keuze hebt bij het zoeken van een hostingprovider die PostgreSQL ondersteund, maar er zijn er genoeg!

Leuk artikel: http://yapf.net/Articles/articleview/803/De_slechte_punten_van_MySQL_op_een_rijtje
Wat het boek bedoeld is volgens mij dat PG net als bijv Oracle in staat is om grote blokken (rijen) als één te behandelen.

Dit is samen de PL languege een van de krachten van Oracle

Reageren