Ik maak een site met een openbare database. Daarin staan allerlei IP's waarmee internet fraude wordt gepleegt of gespamd wordt.
Iedereen mag verbinding maken met deze database en de IP's gebruiken om bezoekers te blokeren op zijn site.
Niemand kan hier zomaar IP's in toevoegen, dat kan alleen ik als webmaster en eventueel enkele andere admin's.
Mensen die gespamd worden kunnen mij dan het ip sturen, met een bewijs dat het niet zomaar iemand is waarmee je ruzie hebt.
Zelf leek het me een goed idee, omdat je zo automatisch alle IP's hebt op je site en als er een nieuw IP is waarmee fraude wordt gepleegd of gespamd wordt, heb je deze ook automatisch.
Het idee is nog maar in de beginfase, maar als jullie dit al geen goed idee vinden ga ik er niet op verder. Vinden jullie het wel een goed idee, dan ga ik er uiteraard wel op verder.
Blacklists bestaan al later: en hebben een gezamelijk probleem: hoe controleer je de valide en de invalide meldingen van fraude? Bij de email blacklist van SPAMCOP zijn bijvoorbeeld een hoop misplaatsingen van spam, waardoor sommige mailtjes niet aankomen wegens een onterechte melding.
Verder is het systeem zou betrouwbaar als de webmaster: ik zou er zelf niet aangaan. Ik denk ook niet dat je hier werkelijk mensen mee kan tegenhouden: anonieme proxy's en andere manieren om aan een nieuw ip te komen zijn niet zo lastig. Tegen de tijd dat je een ip hebt doorgevoerd is de fraudeur alweer door met 10 andere ip adressen.
vervolgens komen die 10 ook in de database, en na een tijdje (lees: na een tijdje) heb je een mooie database opgebouwd.
Maar misschien gaat het ook helemaal niet werken, merken we vanzelf, maar als er hier al veel mensen zijn die denken dat het niet gaat werken, dan begin ik er ook niet aan.
Kijk: de grootste boosdoeners zijn zowiezo automatische bots en andere malware. Daar valt niet tegen op te reporten. Bij een bevriende systeembeheerder komen gemiddeld 1600 aanvallen van verschillende attacks binnen per uur. Die attacks worden op inhoud en niet op ip geblokkeerd.
Mocht je het wel willen: de meeste ip's zijn geinfecteerde servers en computers, die verspreiden zich ook en veranderen steeds van ip.
?
Onbekende gebruiker
05-11-2006 19:42
Leuk idee alleen je bent te laat; je haalt nu (onmogelijk) niet dezelfde grote en bekendheid als de andere.
Wel leuk idee SocialIpSite (SIS); Maak vrienden op basis van IP adressen
Je kan het altijd proberen, misschien moet je gewoon een netwerk maken van sites die betrouwbaar reporten, of je maakt een script dat spammers herkent en die naar jouw site stuurt
En als jeje lijst online wil gaan zetten, zijn er altijd grapjassen bij die er niet met die lijst eens zijn een Dos attacks op je website gaan doen ect.
Kijk naar de site van Big (ofzo iets, was al naar 2dagen volgens mij gehackt).