Hoi!
Ik kom net uit het centrum, en daar heb ik bij de V&D (:P) op de boekenafdeling gezocht naar wat boekjes over PHP & MySQL. Nu heb ik het volgende gevonden:
- PHP 4
- PHP 5
Ben vergeten wie de schrijvers waren. Maar het zag er wel goed uit.
In beide boeken wordt ook met MySQL kennis gemaakt, naja, je kent 't verhaal denk ik wel :P
Nu komt de vraag: Is het slim om eerst PHP 4 te ontdekken, en dán pas met PHP 5 te beginnen?
Ligt er helemaal aan wat voor mogelijkheden je hebt... als je al een hostingpakket hebt waar alleen 4 opstaat kun je makkelijk eerst met 4 beginnen. Als je al hosting voor 5 hebt (of een eigen server waar je op kunt zetten wat je wilt) zou ik zelf met 5 beginnen...
Enne... begin eens met de artikelen op deze site, of andere tuto sites... wees niet bang om te vragen e.d., maar puur en alleen uit een boekje leren zou weleens tegen kunnen vallen... (tenminste, dat is mijn ervaring :D )
Ik zou zo zeggen van niet, PHP 5 verschilt op een paar punten van PHP 4, maar je kan beter meteen PHP5 leren. De meeste providers zijn al overgestapt naar PHP5, de rest zal ws niet in al te lange tijd volgen.
Verder is het een beetje dom om een oude versie te gaan leren van iets waarvan de nieuwe versie al veel wordt gebruikt. Je gaat toch ook niet een cursus windows 98 doen, nu (bijna) alle windowsgebruikers, XP gebruiken?
Het is zonde van de tijd en moeite, leer gewoon PHP5, en als je ergens niet uit gaat komen, dan kan je het hier altijd vragen, bijvoorbeeld als je een PHP4 versie van een bepaalde code zoekt ofzo ;)
Ligt er helemaal aan wat voor mogelijkheden je hebt... als je al een hostingpakket hebt waar alleen 4 opstaat kun je makkelijk eerst met 4 beginnen. Als je al hosting voor 5 hebt (of een eigen server waar je op kunt zetten wat je wilt) zou ik zelf met 5 beginnen...
Enne... begin eens met de artikelen op deze site, of andere tuto sites... wees niet bang om te vragen e.d., maar puur en alleen uit een boekje leren zou weleens tegen kunnen vallen... (tenminste, dat is mijn ervaring :D )
De meeste hosters zijn al over gestapt of hebben sterke plannen dat binnen nu en een paar maand te doen. Dan is het niet verstandig om PHP4 te gaan leren, waar je waarschijnlijk een maand of 2 wel aan kwijt bent, om de basis te leren, en als je klaar bent met leren kan je in PHP 5 gaan werken.