Hallo,
Ik heb het volgende script gebruiken om pagina's met foto's op mijn website te beveiligen.
Ik heb echter albums die ik alleen voor vrienden toegankelijk wil hebben en ik heb albums die ik alleen voor familie toegankelijk wil hebben. Met het script dat ik nu gebruik is iemand die bijvoorbeeld inlogd op een familie-album ook direkt ingelogd voor de vrienden-albums.
Wat moet ik veranderen aan het script dat deze 2 gescheiden worden en ook blijven?
Alvast bedankt!

CODE:

<?PHP
session_start();
if ($_SESSION['login'] == 1 && $_SESSION['acces']==1)
{
header ('Location: pagina.php'); //veranderen in juiste pagina
}
else
{
$userinfo = Array (
0 => Array ("user" => "user1", "password" => "pass2"),
1 => Array ("user" => "user1", "password" => "pass1"),

// voeg er zoveel toe als je wilt
);

$aantal_users = count ($userinfo);
if (isset ($_POST['submit']))
{
for ($i = 0; $i < $aantal_users; $i++)
{
// Hier heb ik de header functie ook bij gezet, omdat je de if-statement die erop volgde makkelijk kon
// samenvoegen met deze ;)
if ($_POST['gebruiker'] == $userinfo[$i]['user'] && $_POST['wachtwoord'] == $userinfo[$i]['password'])
{
$_SESSION['login'] = 1;
header ("Location: pagina.php");
exit();
}
else
{
$error = 'De gebruikersnaam en/of het wachtwoord is niet juist ingevuld. Probeer het nog een keer.<br>';
}
}
}
?>
Laatst vroeg iemand me ook zoiets. Toen zei ik maak een extra veld in je mysql db genaamd rights en daarbij hoort een getal bv 1 is normaal (iedereen) 2 is (iedereen + vriendengedeelte) enz....
Mss ook een idee voor jou?
Misschien wel Mitch,

Ik denk dat dat inderdaad een mogelijke oplossing is voor mij. Maar ik ben niet erg goed met php. Kun je dat misschien verder uitleggen?
Allereerst (dit moet je zelf doen natuurlijk) moet dat extra veld maken. De waarde daarvan zet je standaard op 1 dus zoiets: rights int(1) DEFAULT 1.
Dus iedereen met een nieuwe account (en die er al zijn) krijgen de rights van 1. Dan moet bij je vrienden de waarde veranderen naar bv 2 zodat die meer rights krijgen enz...
Dan als het uit de database is zet je het in een sessie: $_SESSION[rights] = $veldrights
En dan verder in het script of op je fotopaginas doe je (bv):
<?
switch ($_SESSION[rights])
{
case "1": // wanneer iemand de rechten 1 heeft
// en dan bv de pagina met fotos voor iedereen
include("fotosvooriedereen.php");
break;
case "2": // wanneer de rechten 2 zijn
include("fotosvoorvrienden.php");
break;
// en volg het patroon voor meer rechten
?>

Zoiets of had je iets anders in gedachten?

Reageren