hallo allemaal

ik heb een probleempje ik heb een inlogsysteem gemaakt voor mijn school maar heb een probleempje. daarvoor heb ik deze query gemaakt :
$query=mysql_query("SELECT * FROM `leerlingen` WHERE `gebruikersnaam`= '". $user."' AND `wachtwoord`='".$ww2."'") deze werkt perfect.

maar nu wil ook nog ervoor zorgen dat je aan een bepaalde klas moet voldoen. daarvoor heb ik de where functie makkelijk kunnen uitbreiden naar bijvoorbeeld
$query=mysql_query("SELECT * FROM `leerlingen` WHERE `gebruikersnaam`= '". $user."' AND `wachtwoord`='".$ww2."' AND klas LIKE '%1%'") dit werkte ook. dus nu kreeg ik alle 1e klassen. als ik bij voorbeeld %vmt% daarin vul dan krijg ik alle vmbot klassen en dat werkt ook.

maar nu wou ik graag dat hij ook aan andere klassen mag voldoen
daar had ik dit voor bedacht
$query=mysql_query("SELECT * FROM `leerlingen` WHERE `gebruikersnaam`= '". $user."' AND `wachtwoord`='".$ww2."' `klas` LIKE '%1%' OR `klas` LIKE '%2%' OR `klas` LIKE '%3%' ")
dus dat usernaam en w8woord gelijk zijn aan wat hij heeft ingevoerd. en dat de klas een 1e 2e of 3e klas is. maar dat werkt zo dus niet en weet niet hoe ik nu verder moet :(.

hopelijk snapen jullie mij probleem en kunnen jullie mij verder helpen

alvast bedankt
Maarten

<?
$query = "
SELECT
*
FROM
leerlingen
WHERE
gebruikersnaam = '". $user."'
AND
wachtwoord = '".$ww2."'
AND
(
klas LIKE '%1%'
OR
klas LIKE '%2%'
OR
klas LIKE '%3%'
)
"; // haakjes doen wonderen
$result = mysql_query($query); // gebruik goede namen en noteer de boel overzichtelijk
?>
Probeer deze eens. controleer wel of $result TRUE of FALSE is, hiermee kun je achterhalen of de query is gelukt of mislukt.

Reageren