Dag lezer,

Omdat ik een X aantal pagina's moest verhuizen, heb ik het onderstaand scriptje gemaakt. Bij mij werkt het keurig. Alleen, de Googlebot kan het niet juist verwerken. Op diverse sites lees ik dat, wanneer je session_start() gebruikt, dat een aantal robots van zoekmachines de link niet kan volgen. In plaats van dat Google de link volgt, worden ze nu verwijderd uit de index.

<?php

if ($_GET['ref'] == "lp") {
header('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');
header('Location: ' . substr($_SERVER['REQUEST_URI'], 0, -3));
exit;
}
?>
Google is zo geprogrameerd om een oneindige loop te voorkomen. Omdat met session_start(); een link gedeelte toevoegd kan hij besluiten om de link niet meer te volgen. Maar verwijderen doet hij bijna niet.

het beste is om de session id op te slaan in een cookie :)
Afijn, session_start() was niet meer nodig. Maar mijn vraag is dan: is dat het probleem geweest?
Google gebruikt nog steeds de 'oude' URL van mijn site.

Als we nog steeds een 'oude' versie van uw site gebruiken (in de index staat bijvoorbeeld nog steeds www.mijn123site.org, terwijl uw site al enige tijd het adres www.mijn456site.org heeft), moet u ervoor zorgen dat de koppelingen naar de oude site worden gewijzigd. De robots springen via hyperlinks van pagina naar pagina, dus moeten er pagina's zijn die nog steeds een koppeling naar uw oude site hebben opgenomen. Pas als die anderen hun koppeling hebben verbeterd, kan uw oude site uit de index verdwijnen. Als u een nieuwe site hebt, zou u op uw oude site een permanente redirect kunnen opnemen (door middel van een "301"-code in HTTP-headers). Uw bezoekers en de zoekmachines worden dan op de hoogte gebracht van het feit dat uw pagina is verhuisd.

U kunt ook proberen om door middel van de link:-functie van Google te achterhalen op welke sites nog steeds een koppeling naar de oude site staat. Op de pagina met Google-functies vindt u meer informatie over deze optie. Denk er echter aan dat deze procedure niet werkt voor alle sites die in de Google-index zijn opgenomen.

conclusie is dus dat google de 301 permanently removed headers wel volgt..

Reageren