Situatie :
Ik heb een podcastportal (http://www.podcastinfo.nl) waarbij de podcaster een showpagina krijgt.

De bezoeker kan dan deze show in zijn/haar channels zetten. (Een Channel is een verzameling/lijst van podcasts.)

Wat ik zoek is met AJAX/PHP een mogelijkheid om de show in een channel te zetten zonder dat de pagina hoeft te verversen. Ik denk aan een knop waarbij (na op te klikken) op de achtergrond een script loopt om een actie in de database te verwezenlijken. Aan de voorkant zie ik dan saving ... of iets anders.

Zodra de database-actie is voltooid, zal op de showpagina zichtbaar zijn dat de show is toegevoegd aan een channel van de user. Zodra de user weer op diezelfde showpagina komt zal wederom zichtbaar zijn dat de show is toegevoegd aan een channel.

Het is een heel verhaal en ik hoop dat iemand het snapt. Wie heeft een idee waar ik een voorbeeld van een dergelijk script kan vinden of kan me een beetje op weg helpen met AJAX en voorbeelden.
Staat hier ook specifiek een voorbeeld tussen met wat ik omschreef ? Ik ben niet zo erg into AJAX nog :)

heb trouwens deze pagina net ontdekt ... ff zo doorgebladerd hier op PHPhulp en ik moet zeggen : Top werk hiero
Nee dat zul je ook niet snel vinden, maar het principe is vrij eenvoudig:

- Prototype verzorgt de initialisatie van ajax-component en veel andere handige features
- Je maakt een aparte js-file waarin je een "listener" maakt voor het element waar je iets op wilt laten gebeuren.
- Die listener koppel je aan een js-functie die vervolgens (via prototype) een request naar de server maakt, dit gebeurt onderwater en dus zonder refresh. De request op je server kan gewoon PHP of andere serverside taal zijn.

Zonder overdrijven schat ik dat het in een uurtje te verwezenlijken is, misschien doe je er als ajax-newbie iets langer over ;)
Top ... Dank je Remco voor deze uitleg.

Ik ga vandaag proberen het in elkaar te zetten / ontdekken. Ben absoluut een ajax-newbie :) :) :)

AJAX is niet een taal he! het is ene verzameling van elementen die samenspelen. Je moet gewoon javascript kunnen (het lijkt erg veel op php, alleen dan object georienteerd)
Klinkt als iets waar je mooi drag&drop (nld: Sleur & Pleur) voor zou kunnen gebruiken. In dat geval zou je ook eens kunnen kijken naar script.aculo.us of een van de anderen.

Zoek maar eens naar YUI (Yahoo UI), mootools of Dojo toolkit.

Maar misschien is het toch ook even handig om je een beetje te verdiepen in Javascript zelf, en het DOM event model (en daarnaast natuurlijk nog W3C DOM zelf) aangezien je dit nodig zal hebben om waarden uit te lezen en eventueel visuele veranderingen door te voeren. Leuke sites om dan ook eens even op te kijken zijn w3schools.com en quirksmode.org.
Marien en Jelmer , ook jullie bedankt voor deze aanvullingen. ik ga er mee aan de slag.

Reageren