Hallo allemaal,
Ik moet voor een of andere, achterlijke, opdracht van Nederlands wat info over de uitdrukking "De ware Jakob" vinden.
Helaas bleek dat niet zo makkelijk...
Wikipedia en google geeft hier weinig info over.
Dus misschien dat jullie het ongeveer weten?
Oke wat moet er gedaan worden:
De betekenis:
De oorsprong van die betekenis:
En evt. bronvermelding, maar daar verzin ik dan wel iets op ;-)

Alvast bedankt.
Groet Luke
PHPhulp.nl, géén huiswerkhulp.nl!
@Steffan
Nee dat begrijp ik ;-)
Maar er bestaat geen huiswerkhulp.nl :')
Nee, er is gewoon niks op het internet over te vinden, en ik dacht, hier zitten soms best wel eens slimme mensen tussen én ik plaats het in de koffiehoek...
@Robin
Had al die links al gevonden ;-)
óf het zijn datingsites of het is over e.o.a. restaurant op Schiermonnikoog
Of nog wat andere troep...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobus_(apostel)

De ware Jakob

Pelgrims die als boetedoening naar het graf van Jakobus in Compostela werden gestuurd, trachten wel eens de lange reis te ontlopen door het graf van Jakobus de Mindere te bezoeken. Zij werden ervan beschuldigd dat ze niet bij de ware Jakob waren geweest,

Dan ga ik het daar maar mee doen :/
Is dat net zoiets als De ware Jozef?

Komt van bovenstaande URL:
...dat is de rechte Jacob, dat overeenkomt met het hd. das ist der wahre Jacob...
Ga eens kijken bij de naam Jacob, wat daarover te vinden is (ik meen dat het iets met de bijbel te maken heeft, maar daar moet je dan even naar zoeken)

Het kan ook zijn dat je moet zoeken op de ware Jozef (die heb ik oko wel eens gehoord)
Volgens mij is het wel anders...
Maar goed ik ga maar gewoon die wikipedia 'troep' gebruiken ;-)
Bezoek een bibliotheek (neem gelijk wat php boeken enz mee doe ik ook altijd) maar ik ga daar 1x in de 2 jaar naar toe :P.
Klasgenoot had ander spreekwoord en die kon hem zo van Wikipedia plukken...
Dus ik dacht, dat doe ik ook. :) Helaas ging dat dus niet.
Het spreekwoord heeft een christelijke achtergrond en is ontstaan uit de bijbel. Het is ook in de figuurlijke uitdrukking. De gedachte is dat de Jakob uit de bijbel heenwijst naar de 'ware Jakob', dit is de Heere Jezus.

De betekenis is dus in het algemeen genomen dat iemand perfect is :)

Reageren