Ik wil graag een soort van weblog maken met behulp van een database.
Ik heb al een beetje zitten zoeken op Phphulp en ook andere site's.
Volgens mij heb ik een tabel nodig met 2 velden, maar veel verder kom ik niet echt..
Ik heb al een database.
Zou iemand mij kunnen helpen door een standaard database scriptje te geven?
je zou je eigenlijk moeten verdiepen in normalisatie.
ik weet niet precies of je de database alleen maar wilt gebruiken voor berichten of ook voor andere dingen, als je hem alleen maar wilt gebruiken voor berichten heb je normalisatie niet echt nodig.
als je hem dus alleen maar voor berichten wilt gebruiken zou je zoiets als dit krijgen.
tabel berichten:
id (int)
bericht (text)
(eventueel nog geplaatst door)
datum (datetime)
Ik had eerst iets gemaakt met de php functie fwrite.
Ik had toen een bestand waarin alle berichten kwamen, maar er werd mij gezegd dat ik beter met een database kon gaan werken.
Dus ik wil dat ik via een pagina berichten+onderwerpen in de database kan toevoegen.
En dan een pagina waar ik de berichten+onderwerpen uit de database laat zien. (En dan het laatste bericht bovenaan)
Als het gaat om een simpele weblog heb je inderdaad geen uitgebreide tabel nodig. Maar als je bijvoorbeeld wilt dat mensen kunnen reageren op je posts, wordt het al wat ingewikkelder. Je hebt sowieso nodig:
tabel: blogs
-------------
id
titel
tekst
datumtijd
Die datumtijd is belangrijk om op te kunnen sorteren later. In veel weblogs zie je ook categorieën. In dat geval heb je een extra tabel categorieen nodig en een veld categorie_id in je tabel blogs.
Maak eerst eens een testopzetje met 1 tabel, en kijk of je het voor elkaar kunt krijgen om berichten in te voegen in die tabel. Als je dat vanaf elke PC met internet wilt kunnen doen, heb je ook een inlogscript nodig.
<?
$titel = htmlspecialchars($titel);
$bericht = htmlspecialchars($bericht);
?>
Gooi dit stukje even uit jouw code, htmlspecialchars() gebruik je nooit (!) wanneer je data in de database gaat wegschrijven. Dit gebruik je uitsluitend om output in html-formaat op het scherm te zetten.
Tip: controleer of de queries wel zijn gelukt, je hebt de garantie dat deze op ieder ongewenst moment kunnen mislukken.