Hallo, ik probeer wat meer structuur te maken in mijn PHP bezigheden. Ik probeer het classe-principe te begrijpen, maar dat lukt niet. Dus ik dacht: Ik zoek er een boek over, maar er zijn er wel pittig veel. Daarom vraag ik jullie wat jullie me kunnen aanraden.
De dingen die ik wil leren uit te boek(en): PHP5 (het classen principe!), UML (voor het begrijpen van de classen) en misschien nog wat AJAX (lijkt me ook leuk om te begrijpen).
Voor AJAX vind ik AJAX voor Dummies wel een goede (heb hem in het Engels). En voor die andere dingen heb ik geen boeken. Ik denk bij het OOP principe dat je het prima op internet kan leren. Het is geen "theorie" maar meer een manier waarop je tegen de te programmeren zaken aankijkt.
PHP 5 superboek, daar wordt de basis van OOP goed uitgelegd. Tevens komt UML aan bod, maar vergeet niet dat daar vele tienduizenden pagina's over vol te schrijven zijn.
AJAX is een combinatie van technieken en dan met name Javascript.
Ik raad je aan om eerst met OOP/UML aan de slag te gaan, daar zul je een hoop plezier (en tijdwinst!) aan beleven.
PHP5 Superboek lijkt mij wel aardig voor je OOP gedeelte, en voor Ajax, tja. Veel van de boeken zijn geschreven op de hype, dus niet alles wat erin staat is handig of de beste oplossing, laat staan waar.
Ik zou gaan voor een boek van bijv. O'Reilly (spellingsgok!) of een beetje vermakelijk boek (Headrush Ajax, Why's (Poignant) Guide to Ruby) om de lol er een beetje in te houden.
Of gewoon proberen en leren. Kost meer tijd, maar geeft beter gevoel van voldoening waneer het eenmaal gelukt is. ;)
@ Jelmer het boek ik meer een houdvast, omdat ik (vind ik zelf) te veel er vanaf val en niet de beste manier bedenk, maar gewoon een manier, waardoor alles ongestructureerd is en trager. Dus daarom een nieuwe aanpak. Een vernieuwing van mijn methodes. Maar nog meer boeken die voor AJAX (met php) goed zijn om te lezen>?
Ik ken zo geen combiboeken die over zowel Ajax als OO PHP gaan. Zelf heb ik overigens geen boeken over Ajax of Javascript, dus daar kan ik niet echt over meepraten.