Oke, ik zoek een script dan wel hulp bij het volgende:

Het gaat om het uitrekenen van het verwachte gasverbruik thuis in periode x.
In nederland heb je een y aantal koude maanden en de zomermaanden vind er normaliter weinig gasverbruik plaats.

Daarom heb ik een tabel gemaakt met wegingsfactoren voor de diverse maanden. Deze heeft de opmaak:

Month_ID Month_name Factor
1 Januari 12
2 Februari 12
3 Maart 10
4 April 8
5 Mei 6
6 Juni 4
7 Juli 4
8 Augustus 4
9 September 6
10 Oktober 10
11 November 12
12 December 12

In totaal komt de factor op 100 uit voor alle 12 de maanden.

Standaard verbruiken wij thuis 2000m3 gas.

Hoeveel is ons geschatte verbruik in de periode van 12 augustus tot 31 december?

Als de wegingsfactoren er niet waren geweest, dan had je simpel 2000/365 dagen * aantal dagen tot 31 december.

Iemand een suggestie?

Hoeft geen rekening te worden gehouden met schrikkeljaren overigens.

Ik heb een script gezien over cijfers op dit forum maar kwam daar niet helemaal mee uit.
(2000/365) * (aantal dagen * (wegingsfactor voor die dagen / 10)) ?
Volgens mij kan dat niet, omdat ik voor de maanden verschillende wegingsfactoren heb. De dagen van 12 augustus tot 31 augustus kennen een wegingsfactor van 4. De dagen dan van 1 september tot eind september kennen een wegingsfactor van 6.

In dit geval valt het verbruik voor alleen de maand september uit te rekenen door 2000/100 * 6 = 120 m3

Maar ik wil eignelijk dus niet per maand rekenen.

Ik zou een extra veld opnemen in je tabel met het aantal dagen dat die maand heeft. Dat is ook wel met code uit te rekenen, maar het werkt een stuk gemakkelijker.

In jouw voorbeeld:
Hoeveel is ons geschatte verbruik in de periode van 12 augustus tot 31 december?

12 aug - 31 aug = 20 dagen * (factor 4 / 31)
1 sept - 30 sept = 30 dagen * (factor 6 / 30)

enz.

edit: je rekent dus voor elke maand de factor per dag uit. Deel de factor van die maand door het aantal dagen van die maand. Daarna kun je over de hele periode alle dagfactoren bij elkaar optellen. De totale jaarfactor is altijd 100 en het totaal van alle dagfactoren verhoudt zich tot honderd als het geschatte gebruik tot 2000m3.
Dan denk ik dat ik ook de dagfactoren vast kan leggen in een tabel. Dei zijn voor iedere dag van de maand hetzelfde natuurlijk. Maar is met een query makkelijk op te tellen.

Is misschien netzo handig aangezien dit script 120.000 keer gedraaid wordt...

Bedankt!
Inderdaad, dat is nog handiger. Die dagfactoren per maand staan immers van tevoren vast.
[edit]Die query is trouwens ook nog best interessant. Ben benieuwd of je er uit komt.[/edit]

Reageren