In de meeste browsers is het voor gebruikers mogelijk om de lettergrootte aan te passen.
Dat is heel mooi en nuttig, ben ook een voorstander van liquid design, maar voor sommige tekstregels zou ik toch graag de tekst op een vaste grootte willen instellen.
Ik heb al vanalles geprobeerd met px, pt, em maar dat doet t em niet.
Is het uberhaupt mogelijk om met CSS de tekst een grootte mee te geven ongeacht de gebruikersinstellingen in de browser??
Het vastleggen van de lettergrootte gaat in tegen alle wetten van de usability. Waarom zou je dat willen? Om alleen de gebruikers met goede ogen een mooie site aan te bieden?
Ik ben het met Jan eens. Een mooie site is per persoon verschillend. Natuurlijk zijn er site's waar een hoop mensen het mee eens zijn, maar je zal altijd personen treffen die de letters te klein vinden en waarom wil je die niet tevreden stellen?
Maak je site zo dat je van lettertype kan veranderen. Hij pakt toch standaard de grootte uit de css files
Neehoor Jan, zoals aangegeven ben ik een voorstander van liquid design, en daar hoort m.i. een door de gebruiker aanpasbaar lettertype bij.
Maar sommige teksten, die niet echt belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld een disclaimer, kunnen een layout zo rommelig maken als ze niet meer op de ene regel passen die ze waren toegedacht.
En een rommelige site komt de leesbaarheid ook niet echt ten goede, toch?
Touwens, ik ben niet boos als het niet kan hoor.... dan weet ik dat ;-)
Andere manier zou zijn: Een div (of ander block-element) maken met vaste breedte & hoogte en overflow:hidden. De tekst zal bij inzoomen wel groot en lelijk worden, maar alleen binnen die afmetingen. De rest zal gewoon van de kaart vallen en daardoor niet de rest van je layout beïnvloeden.
Voorbeeldje:
<html>
<head>
<style>
#disclaimer {
display: block;
height: 20px;
overflow: hidden;
}
</style>
</head>
<body>
<h1>Liesje</h1>
<p>Liesje leerde lotje lopen langs de lange linde laan</p>
<div id="disclaimer">NERTALERT!</div>
</html>
@Webmakerij: em lijkt mij niet de juiste, deze is juist makkelijk als de letter grotes afhankelijk moeten zijn en dus zullen deze ook groter worden als je de andere teksten vergroot.