Ik moet een muurkrant opmaken, ga ik in Indesign CS versie 3 doen, hoe moet ik dat doen? 1 groot vel (A1 of A0) en dan op de één of andere manier splitsen naar A4 of een heleboel A4-tjes?
Mvg,
Jonathan
[edit]1300[sup]e[/sup] post :D[/edit]
Jonathan: ik print zelf regelmatig op groot formaat voor mn studie, en ik kan je de volgende dingen aanraden:
Ik zou zeggen: zorg dat er een paar tientjes beschikbaar komen om 'm uit te printen en ga naar een copyshop. Een a0 of a1 zwart wit ligt daar tussen de 5 en 10 euro. Een a1 kleur op ongeveer 20 euro.
Als het een beetje een aardige krant is zou ik zeggen: ga niet allemaal mooie moeite verspelen met een opsplitsen naar a4, en dat vervolgens aan elkaar plakken. Met 'normale' printers die niet van edge tot edge kunnen printen krijg je ook nog eens dat het niet echt mooi overloopt of dat je alles moet bijsnijden. Ellende zou ik zeggen, die een mooie muurkrant niet waard is. Als er genoeg moeite in zit om een mooie krant van te maken moet er niet over die paar pleuro's gezeurt worden om het cheap-ass te gaan lopen plakbanden en dergelijke.
Gebruik indesign of illustrator (ook erg goed te doen) om het op te maken. Geen photoshop: die maakt er gelijk een 150 dpi of 300 dpi bestand van (150 is inprincipe genoeg voor a1). Een gerasterd plaatje op groot formaat neemt gelijk ontiegelijk veel ram in (met wat nieuwer computers is het niet zo'n enorm probleem, maar het gaat nog steeds trager).
Indesign en illustrator hebben dat niet, en hierdoor krijg je relatief veel kleinere bestanden en veel minder geheugen gebruik dan je met photoshop zou hebben bij een vergelijkbaar bestand. Bovendien is het voordeel wat je haalt uit vector gebaseerde programma's, namelijk dat een lijn echt een strakke lijn is en dat je die lijn erg gemakkelijk weer kunt verplaatsen een erg prettig voordeel.
Exporteer of print 'm vervolgens naar pdf met adobe acrobat professional, en dat is het formaat wat de meeste copyshops willen hebben.
Als je 'm toch wilt opsplitsen zit er naar ik meen een functie in indesign om dat te doen, maar dat weet ik niet zeker.
@Luke: oops, foutje...
@Jan: Jup.
@Arend: hel;aas, als ik voor elk school-projectje enkele A0-etjes van 20 p/s moet gaan kopen, heb ik / mn ouders straks geen geld meer voor nieuwe schooboeken ;). ik vrees dat het dus losse a4-tjes zullen worden.