Ik ben op zoek naar de code om te bladeren in een gastenboek. Ik heb zelf al veel geschreven (volgende en vorige lukt met al). Nu zou ik nog graag eerste en laatste hebben als link. Misschien hier op verderbouwen....

<?php
//koppelingen voor het bladeren
$new_pos_next=$pos+$count;
if($new_pos_next>=$no_data){
$link_next="<font color='#999999'>Next >></font>";
}else {
$link_next="<a href=guestbook.php?pos=" . $new_pos_next . " class='band'>Next >></a>";
}
$new_pos_prev=$pos-$count;
if($new_pos_prev<0){
$link_prev="<font color='#999999'><< Back</font>";
} else {
$link_prev="<a href=guestbook.php?pos=" . $new_pos_prev . " class='band'><< Back</a>";
}
echo $link_prev."&nbsp;&nbsp;&nbsp;".$link_next;
?>
Mod-edit
code tags toegevoegd
voor de eerste kan je waarschijnlijk doen positie = 0,
voor de laatste kan je mbv je count de positie = $count doen.
En hoe zit dat juist in code? :D
je telt al ergens je entries in het gastenboek, met $count denk ik. De laaste pagina is eigenlijk niet meer als de de grootste limit in je sql statement.

dus resume:
$eind=$count/$aantal entries per pagina;
Daar maak je een heel getal van (naar beneden afronden)
$eind_heel=Floor($eind); => hier ff een linkje van maken natuurlijk
en dat is het limit gatal voor je sql statement
Select * FROM table WHERE eigen voorwaarde ORDER BY tijd DESC LIMIT $eind_heel,$aantal enties per pagina.

en voor het begin je $eind_heel dan natuurlijk 0
@bart van der veen

Dat getal afronden begrijp ik niet goed...
dat is ook misschien een beetje trikkie voor een beginner, maar dat heeft met sql te maken, als je een limit insteld dan vraag de computer of hij wil beginnen bij het zoveelste record (laten we zeggen 53) dan 10 verder telt en dan stop. Dit zijn altijd hele nummers, immers het 3,546 record bestaat niet.

Wat je met dat afronden dus berijkt is dat de mogelijk rare deling (53 record gedeeld door 8 per pagina geeft 6,625) wordt voorkomen

ik zie nu dat ik wat vergeten ben
je moet $eind_heel nog even vermenigvuldigen met $entries per pagina. (stom stom stom => zaterdag he)

de laatste pagina in mijn rekenvoorbeeld (53/8) zijn dan de records 48 t/m 53
Oke dan ga ik het eens proberen!
Je kan eventuweel ook kijken bij andere gastenboeken in de script laybery

Reageren