Voor een website ben ik bezig met een eenvoudig bestelformuliertje,
je kan kiezen uit schoenen, en wat voor veters je erbij wilt.

Als je dan op verzenden drukt laat hij als bevestiging zien wat je besteld hebt. Maar nu zal ik graag willen dat hij ook de totale prijs uitrekent, dus de schoen plus de veters.

Ik heb nu gewoon in het verzenden script staan print ($_POST["schoen"] en print ($_POST["veter"]
hij kijkt dan dus wat je in het formulier hebt ingevuld en dat laat hij zien, ik weet wel hoe ik een optel script kan maken. Ik weet alleen niet hoe ik de onderdelen van de array een cijfer kan geven die ik vervolgens kan optellen met een ander.

Volgens mij is het best eenvoudig, ben alleen een ubernoob en werd met de search functie niet veel wijzer, bedankt alvast!
Waar heb je de prijzen staan. In een database?
Je kunt toch gewoon een prijs erbij grijpen:
Bijv.:
$prijs = '0';
$prijs_schoenen = '150';
$prijs_veters = '11';
if($_POST['veters'] == 1){
$prijs .= '+11';
}
if($_POST['schoen'] == 1){
etc.
Ik hoop dat het werkt maar ik weet het niet zeker.
Nee, het gaat hier slechts over 5 artikelen en de prijzen staan achter de naam van de schoen/veter in het formulier...
@peter: Dat script kan ik alleen niet gebruiken als de prijs de schoenen verschilt per stuk
Dan zul je toch op een of andere manier die prijs ook mee moeten sturen met het formulier. Je zou gebruik kunnen maken van een multidimensionale array, dus dat het resultaat eruit komt te zien als:

$POST['schoenen']['type'] en $_POST['schoenen']['prijs']
Stuur de prijzen mee in een hidden field, maar aangezien dit nogal fraudegevoelig is zou ik gewoon een array aanmaken met alle producten/prijzen of het uit de database halen.
Dat van die multidimensionale array klinkt handig, even wat research daarnaar doen.. Bedankt!
Aan de hand van de schoen kun je de prijs van die schoen gok ik bepalen.
En hetzelfde voor de veter..

Waarsdchijnlijk moet je een databasetabel gebruiken om schoenen en prijzen te koppelen.. maar als dat niet hoeft en het simpel mag blijven kun je de schoenen/veters en hun prijzen hard definieren in je code in een array.

<?php

$schoenen = array();
$veters = array();

$schoenen[] = array('Nette zwarte schoenen', 299.99);
$schoenen[] = array('Rose naald hakjes', 189.95);
$schoenen[] = array('Nike sportschoenen', 169.50);

$veters[] = array('Gele met rode streepjes', 1.75);
$veters[] = array('Zwarte veters', 3.95);
$veters[] = array('Rode veters', 3.25);

?>

en dan euhm...

<?php

// Bepaal
$gekozen_schoen = $schoenen[$_POST["schoen"]];
$gekozen_veter = $veters[$_POST["veter"]];

// Bon weergeven
echo 'Schoen: ' . $gekozen_schoen[0] . ' - € ' . $gekozen_schoen[1] . '<br>'; // Toon de omschrijving & prijs van de schoen

echo 'Veter: ' . $gekozen_veter[0] . ' - € ' . $gekozen_veter[1] . '<br>'; // Toon de omschrijving & prijs van de veter

// Prijs weergeven
echo 'Prijs totaal: € ' . ($gekozen_schoen[1] + $gekozen_veter[1]);

?>

Merk op dat het formulier de ARRAY INDEX van de schoenen/veters post in dit voorbeeld.
@pholeron: Handig, zo hoef ik zelf bijna helemaal niet meer na te denken ;)

edit: vraag weggehaald, hij doet het al, bedankt voor de hulp!
Zelf nadenken is een gift, sorry dat ik je daar nu te kort in doe (:

Reageren