Hallo,,
Ik zit met een klein probleempje. Ik heb, als voorbeeld, het volgende scripje:
<html>
<form id="banking">
<input name="waardeform1" type="text">
<input name="waardeform1" type="text">
<input name="waardeform2" type="text">
<input name="waardeform1" type="text" value="30" >
<input name="knopform1" type="button" value="Verstuur1" onClick="send('versturen','terugDIV','verwerkbestand.php');">
<input name="knopform2" type="button" value="Verstuur2" onClick="send('versturen','terugDIV','verwerkbestand.php');">
</form>
</html>
het zijn eigenlijk 2 formulieren door elkaar. Het staat door elkaar, omdat het in het 'echte' script met een tabel náást elkaar gezet wordt, en omdat HTML van links naar rechts leest, komen de formulieren door elkaar heen te staan.
Normaal, als je door middel van PHP de formulieren Submit, kun je in je verwerkbestand het volgende doen:
<?php
if($_POST['knopform1']) {
//verwerk form1
} elseif ($_POST['knopform2']) {
//verwerk form 2
}
?>
waarbij je in de verwerkcode kies welke velden je controleer, bij knopform2 controleer je alleen de velden die bij formulier2 horen. Maar omdat ik gebruik maak van AJAX (met prototype-1.3.1) en de volgende functie:
function send(form, div, pagina){
var params = Form.serialize($(form));
new Ajax.Updater(div, pagina, {asynchronous:true, parameters:params});
}
kan ik in het verwerkbestand niet zien op welke knop er nou geklikt is. Hij verwerkt bij het klikken ook ALLE velden die in het formulier zitten, maar er is geen verschil. Ik kan enkel, in de 'verwerk URL' in de onClick-event achter de link een $_GET ding maken, maar dat is niet erg hack-veilig. Nu is mijn vraag: Is er een manier om de velden een ID of iets dergelijks mee te geven waardoor ik ze in het verwerkbestand kan onderschijden? Het is ook goed als ik in het verwerkbestand kan zien op wélke knop er geklikt is....
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet uit...
Sam
1.896 views