Das mooi want dat was mijn volgende vraag. Ik wil ze ook wel compleet zelf maken maar dan wil ik wel ergens kunnen beginnen. Ik had al wel een cheatsheet gevonden betreffende dit.
Want ik had inmiddels onderstaande strings gemaakt:
Postcode: /^[1-9]{1}[0-9]{3}[A-Z]{2}$/
Telefoon: /^[0-9]{10}$/
Voor email had ik er 2 gevonden:
/^[a-zA-ZüöäßÄÖÜ]+([\.-]?[a-zA-ZüöäßÄÖÜ]+)*@[a-zA-ZüöäßÄÖÜ]+([\.-]?[a-zA-ZüöäßÄÖÜ]+)*(\.\w{2,5})+$/
en
/^[a-z0-9\._%-]{2,}@<hidden>[a-z0-9\._%-]{2,}\.[a-z]{2,4}$/
Maar nu zocht ik eigenlijk nog een goeie voor de velden:
Voorletters
Naam
Adres
[[:alpha:]] en dergelijke syntax hoort bij de POSIX variant van regex. Ik raad je aan de perl versie te gebruiken. Deze is uitgebreider en sneller dan de posix variant. Uitgebreider doordat het greedy multipliers kent (van belang bij iets ingewikkeldere regex regels, maar als je je er in wil verdiepen, zou ik voor de perl variant gaan) De perl variant van [[:alpha:]] is \w (een digit of word). Gebruik voor preg_* functies om de perl regex te gebruik in php.
Jan: ik zou je eventueel wel willen helpen met de conversie van eregi naar perl van die pagina? Ik zou in elk geval het gebruik van eregi_* willen ontraden.
Zelf gebruik ik altijd "The Regex coach", wel makkelijk om je patroon even te testen of die wel goed is, voordat je deze daadwerkelijk in een script gaat gebruiken.
maar heb dus het probleem bij o.a. naam/adres/plaats/vraag dat daar nu geen speciale leestekens gebruikt kunnen worden en om die niet allemaal te moeten invullen is het misschien handiger om hier enkel een regex te gebruiken met wat niet mag....
\w is gelijk aan [a-zA-Z0-9]. Daar zitten geen leestekens bij...