Ik weet dat er hier diverse mensen rondlopen die met linux werken, dus ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.
Ik heb Linux (Kubuntu) op mijn laptop geïnstalleerd. Dit is allemaal goedgegaan, alleen nu wil ik wat bestanden gaan overzetten, maar ik mag helemaal geen mappen aanmaken.
Foutmelding:
Fout - Konqueror
X Toegang tot /home/./school geweigerd
[ok]
Wat is hier de reden voor, en wat moet ik doen zodat ik wel mappen kan aanmaken. btw ik heb hem /home gegeven als mount point.
een ander probleem, ik heb een USB Wlan stickje, deze krijg ik ook niet geïnstalleerd met de cd-rom (enkel voor windows :( ). Heeft Linux ook een functie om hardware te detecteren net zoals windows?
En het laatste, Als ik via het netwerk naar een map ga waarin mp3 bestanden staan ziet hij de mp3 bestanden (en mappen) niet terwijl hij in andere mappen waarin geen muziek staat wel alles ziet.
ok, dat van die mappen heb ik nu opgelost, ik heb blijkbaar een eigen 'persoonlijke map' en daar kan ik wel mappen in aanmaken, en niet daarbuiten.
wat betreft die Wlan stick, die doet het niet, want als ik de internetkabel eruit trek, dan kan hij nergens meer verbinding mee maken.
ik zal vanavond eens kijken of ik de chmod functie kan vinden, maar mijn accu is momenteel leeg na de installatie van linux, overzetten van gegevens en instellingen enz. dus ik ga vanavond weer verder.
Stefan, kan wel.
Als je iets wilt doen waarbij hij anders zegt "Permission Denied" Moet je er gewoon sudo voorzetten!
sudo vi /etc/X11/xorg.conf
?
Onbekende gebruiker
11-02-2007 20:32
Elke user heeft zoals je zelf al zegt een eigen home dir deze staat in de map /home.
In jouw geval dus zoiets /home/stefan - hierin moet je vervolgens mappen als school aanmaken.
Wil je buiten de mappen waar jij rechten toe hebt werken dan kan je het beste je 'verkenner' starten in GKSudo modus. In tegenstelling tot wat Martijn! zegt is het beter om niet in te loggen met als root users (su). In jouw geval moet je zoiets intype
gksudo Konqueror
(even uitgaande dat je Konqueror zo mag aanroepen, kan ook konqueror zijn).
Hoe benader je die netwerk map? Druk eens op Ctrl+H (verborgen bestanden)
Met betrekking tot je USB WLAN stick: er is waarschijnlijk wel vervangende software daarvoor. Zoek eens op Kubuntu (of Linux) in combinatie met WLAN of Wireless, evt. aangevuld met je desktop environment (ik neem aan KDE omdat je Konqueror gebruikt?).
De "verkenner" had je al gevonden, dat is Konqueror.
Het commando voer je in in de bash of de console. Dat staat vast ergens op je bureaublad (bij mij is het icoontje een ouderwets beeldschempje met een prompt) en anders wel in het menu. De bash neemt een vrij prominente plaats in in Linux, dus het zal ongetwijfeld een speciaal plaatsje hebben in dat menu.
Probeer in die directory van de mp3-bestanden eens alle bestanden weer te geven door middel van ls -l in te voeren in de bash. Weet je *absoluut* zeker dat ze er nog in staan, en dat je ze niet per ongeluk verwijderd hebt (zo heb ik ook wel eens alle php-bestanden verwijderd terwijl ik er maar eentje wilde verwijderen)?