Een tijdje geleden heb ik een webiste voor iemand gemaakt. Nu kreeg ik te horen van weer iemand anders dat hij de website mocht updaten enz. Maar nu zei hij ook dat hij de codering wil aanpassen. Mag ik dit toelaten en hoe zit met met autheurs rechten ? Ik heb de website gecodeerd en ontworpen. Kan ik hem dit wiegeren ?.
Alvast bedankt!
?
Onbekende gebruiker
14-02-2007 18:21
Dat kun je zeker. Hij heeft geen recht op jouw auteurs rechtelijk werk.
Als jij een website voor die iemand hebt gemaakt, en hem daarmee aan hem hebt gegeven, dan is het dus zijn website, en dan mag hij er doen wat hij wil.
Heb je echter een 'setup van jouw systeem voor zijn website' gemaakt, dan heeft hij dus als het ware jou code in licentie, en blijft de code van jouw.
Het grote probleem dat jij nu hebt laten ontstaan echter is dat je niet duidelijk hebt gezegd wat van hem is, en wat van jouw. Dus nu mogen jullie dat in een vriendelijk gesprek overeen komen. (Wat op zich niet zo moeilijk moet zijn mits beide partijen maar een eerlijk, reƫel en positief standpunt innemen...)
Wat heb jij er op tegen waneer iemand anders het onderhoud gaat doen? Enige reden die ik kan bedenken is dat jij er nu niet meer voor betaald wordt. Maar als jij betaald onderhoud aan de site pleegde, klinkt dat bij mij als dat jij dus code voor hem schreef. En ik mag aannemen dat je dan nog wel zo vriendelijk bent om niet te gaan eisen dat de code van jouw blijft... Hij heeft er immers voor betaald.
Over GNU GPL gesproken (GNU is geen licentie, GNU is dat wat voor '/Linux' staat) als hij dan aanpassingen zou maken, dan zou hij die ook weer vrij moeten geven. Dat is de hele essentie van Open Source.
(En ik vind het woord 'coderen' echt een hele ongelukkige keuze, maar dat valt in de categorie 'mierenneuken' :) )