Hey
k ben nu bezig met een webdesign tut te maken maar dan meer over wat wel en niet kan qua kleur en vormen enzo..
zelf vind k de blauwtinten altijd wel mooi staan en dan een rustige layout.
dus net zoiets als www.phphulp.nl ,, die site zullen de meesten van jullie wel kennen :P
maar nu wil ik wel eens weten wat jullie hiervan denken en dat wil ik er dan ook in gaan verwerken..
want k kan wel een beetje mijn eigen mening gaan opschrijven maar dat heeft geen zin dus probeer ik ook jullie ervaring hierover erin mee te nemen..
zeg maar wat jij vindt waaraan een layout/design zou moeten voldoen en wat dus echt NIET kan/mag..
Een layout/design moet vind ik zowiezo overzichtelijk zijn. Heel felle kleuren kunnen mooi zijn, maar dan wel als je ze weinig gebruikt. Want anders schrik ik me vaak te pletter! Ik ben het er volkomen dat een rustig blauw tintje nooit kwaad kan :)
blauw is inderdaad een aanrader...
zorg er altijd voor dat een site niet te 'fancy'
wordt.. en met fancy bedoel ik een site
waar je niet in 1x het overzicht hebt..
goed voorbeeld:
phphulp is de eerste keer meteen overzichtelijk.
je ziet een menu, links een overzicht en rechts reclame
en in het midden de content..
dat is duidelijk
een site waar je niet meteen doorhebt waar het menu bijvoorbeeld
staat zal bij de bezoeker een slechte eerste indruk achterlaten..
Alle lichte kleuren kunnen wel, vind ik.
Tekst niet teveel in het midden uitlijnen, niet alle tekst te klein of vet gedruikt en 'k heb geleerd om bij een link met hover altijd minimaal twee dingen te laten veranderen, dus bijv. onderstrepen en kleur veranderen..
k zelf kan niet zo goed tegen felle kleuren maar dat komt omdat k een beetje kleureblind ben en kleuren voor mij veel in elkaar over lopen..
dus als je rood naast geel plaatst worden ze voor mij beide oranje :S dus dat is soms wel vaag..
maar wel bedankt voor de tip :P
heb je ook nog echt tips van hoe je zan dan niet mag gebruiken?
In een layout + header moet in 1 oogopslag duidelijk zijn waar de site over gaat (een duidelijke naam kan daarbij al helpen). Verder is wat wel en niet mag in een layout sterk afhankelijk van je doelgroep. Bijv: (ik haal maar wat punten aan)
- Een informatieve site voor een bedrijf:
- overzichtelijk
- niet te grote header
- weinig toeters/ bellen
- snel laden
- duidelijk menu/ logische volgorde
- Een fansite voor een spel/ acteur (actrice) enz:
- header mag groter zijn -> foto's van persoon/ screenshots
- Pagina mag wat langere laadtijd hebben
- Pagina mag meer "toeters en bellen" hebben om het te verfraaien
Dit zijn maar voorbeeldjes, maar zoals je ziet is er een verschil in doel en in doelgroep van de site, aan de hand waarvan je kan bepalen wat een goede layout zou zijn.
Een aantal basisregels is wel:
- Overzichtelijk
- Gemakkelijk te bedienen (eenvoudig)
- Duidelijk wat waar staat (menu -> geen zoekwerk)
- Rustige kleuren, niet te fel en geen vloekende kleuren
- Probeer je content op een dusdanige manier in te passen dat het de aandacht trekt, en niet alles wat er omheen zit
- Zorg voor voldoende padding/ margin tussen de verschillende delen, zodat ze duidelijk "gescheiden' zijn.
- Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en layout/ achtergrond. Tekst moet gemakkelijk leesbaar zijn.
- Zorg ervoor dat tekst voldoende groot is -> leesbaarheid
- Zorg voor voldoende inspring/ enters in een tekst, dit verhoogd de leesbaarheid (niet echt layout, maar wel iets waar je op moet letten)
- De kerninformatie van een website moet snel zijn te vinden en beknopt zijn.
- Zorg dat er niet teveel gescrolld moet worden (1 scrollbalk helemaal rechts, of verwerkt in je layout)
Dit was nu eerst wel wat zo in me op komt, als er nog wat is, dan hoor je het ;)
Een goede tip voor iemand die gaat begiinnen aan een site is het vooruit kijken bij het maken van je layout, en het nadenken over dat je verschillende computers heb met verschillende schermen met hun bijbehoordende resoluties. zo had ik ooit is een site gemaakt met mijn 1280 resolutie, die een retard vriend van mij die 600 had, en dat werd dus een groote bende. (hou ook rekening met breedbeeld) en test je site in verschillende browsers
je moet ook altijd in je menu rekening houden dat er meer links bij moeten/kunnen komen. als je dus voor tabs kiest moet je opletten dat er vaak niets meer naast past. want als je dan extra links nodig heb komen die vaak onderaan of rechts in een website. (vooruit denken dus).
bij het photoshoppen is het een kwestie van smaak of je lichte of donkere kleuren gebruikt. maar je moet niet paars groen geel en rood gaan mengen want dat komt onrustig over. probeer dus de contrasten laag te houden, en wat ik ook wel kan warderen is als de background van de site of table donkerder is dan de text, dus niet zwarte back met witte letters. gebruik bij voorkeur donkerblouw -groen -rood of zwart.
ik kies zelf liever voor een mooie css dan voor een gephotoshopte site. een header moet kunnen maar glossy buttons vind ik weer minder. in je plaatjes geen kleur door laat komen, kan je een bezoeker zelf laten bepalen welk css script hij gebruikt en dus de kleur van de site,(vind ik zelf heel leuk)
verder sluit ik me aan bij wat hierboven is gezegt.