De titel klopt mischien niet helemaal (of juist wel)...
Ik wil graag een sript maken die al volgt moet gaan werken:
De website heeft 3 kollomen
-kol1 is de nav (dit is geregeld)
-kol2 hier moet een afbeelding verschijnen laten we zeggen 50px hoog en 100 px breed daar onder moeten merk namen komen te staan maar als de bezoeker op een van die namen klikt moet de afbeelding wijzigen (namelijk naar het logo van dat merk) en tegelijk moet in kol3 een bij passende tekst verschijnen..
En als exstra moet dit te onderhouden zijn op een Admin pagina..
Zo als ik het nu bedacht heb zou ik dus alles in een database moeten gooien hier en daar wat husselen en dan maar hopen dat er iets moois uit komt....
Eigelijk heb ik dus geen flauw idee waar ik moet beginnen en ik hoop dat jullie mij een klein beetje op weg kunnen helpen (zodat ik er ook nog van kan leren)
Begin met te invenstariseren welke gegevens je opgeslagen wilt hebben. Dus zoals ik nu zie heb je in ieder geval de volgende dingen:
- merknaam;
- locatie van foto;
- stuk tekst;
Dit is dan dus al de basis van je database. Nu weet je in ieder geval dat elke merknaam uniek is, dus die komt in ieder geval maar 1 keer voor. Verder vraag je je dan af of je meerdere foto's of meerdere stukken tekst per merknaam wilt opslaan.
Als dat niet zo is, kun je alle gegevens in 1 tabel proppen. Heb je bijvoorbeeld meerdere foto's per merknaam, dan zul je voor die locaties van die foto's een aparte tabel in je database moeten gebruiken.
Als je vervolgens de gegevens in je database hebt staan (even ervan uitgegaan dat je dat handmatig hebt gedaan) kun je de merknamen uitlezen en met behulp van een linkje in de tweede kolom plaatsen. Een link die er bijvoorbeeld uitziet als 'pagina.php?merk=iets'. Vervolgens kun je met behulp van de GET variabele controleren welk merk (en dus welke foto en welke tekst) er getoond moeten worden en die ophalen uit de database.
Voor het admin panel geldt ongeveer hetzelfde. Je wilt een pagina waar je merken/teksten/fotos kun toevengen, wijzigen en verwijderen.
het script komt uit een tutorial maar als ik het goed begrijp krijg ik nu altijd als een id niet bestaad id 1 er voor (voor mij de hoofd inhoud).
ik kan het merknaam overal waar ik wil echo'n net als de rest van de gegevens dat is dus geen enkel probleem.. Maar hoe gebruik ik de url uit de database van de foto in een img tag.
Verder vraag ik mij af is het mogenlijk om bijv. de merknamen uit de database opteroepen dan netjes te groeperen in een kolom (op alfabet) maar dat ze ook klik baar worden met het juiste id die er bij hoort, zodat als je het merknaam selecteert de foto veranderd en teglijk de tekst...
Ik hoop dat iemand mij weer een klein stapje op weg kan helpen zelf zal ik nu nog wat tutorials gaan uitpluizen...