Voor het online-kaartjes-bestellen van de voorstellingen op 4 verschillende data
van een toneelvereniging heb ik een bestelscript in elkaar gedraait.

Deze bestellingen komen nu echter aan op achternaam.
Graag zou ik zien dat de klant een bevestiging krijgt met daarin niet alleen wat ze besteld hebben en de door hun ingevoerde informatie; maar ook een automatische REFERENTIE

Iemand bestelt 6 een kaartjes voor 04 maart 2007 deze zouden dan in een mail aan moeten komen met de referentie:
"001-006-040407-6-achternaam" waarvoor
001 de teller is van het uberhaupt aantal bestellingen op die dag
006 de teller is die op 0 is begonnen, waaraan je kunt zien hoeveel kaartjes er verkocht zijn
daarna de datum staat, daarna het aantal kaarten en vervolgens de naam.

Hierna bestelt de 2e persoon voor 04 maart 2007 8 kaartjes dus krijg ik een mail met
"002-014-040407-8-achternaam"....

is er iemand die dit gemakkelijk in een extra php'tje kan maken
(waarin hij de values zegt en deze als het ware optelt) (voor de 4 verschillende data)
want kan niet met een database werken...

Alvast bedankt...

====edit===
Ook is het zo dat hij ook mailt met de datums waarop 0 kaartjes bestelt zijn,, hoe krijg ik het voor elkaar dat de datums waarvoor geen kaartjes besteld zijn ook niet in de mail komen..
iets als .. if <0 than remove ) zou ik ook graag antwoord op hebben
====/edit===

Hier zou het bij moeten komen:

<?
$achternaam=$_POST['achternaam'];
$voornaam=$_POST['voornaam'];
$straat=$_POST['straat'];
$huisnummer=$_POST['huisnummer'];
$postcode=$_POST['postcode'];
$plaats=$_POST['plaats'];
$telefoon=$_POST['telefoon'];
$email=$_POST['email'];
$datum1=$_POST['datum1'];
$datum2=$_POST['datum2'];
$datum3=$_POST['datum3'];
$datum4=$_POST['datum4'];
$opmerkingen=$_POST['opmerkingen'];

$to="[email protected]\n$email";
$message="Wij danken u voor uw reservering.

U heeft de volgende gegevens op de reserveringspagina ingevuld:

Naam: $voornaam $achternaam
Adres: $straat $huisnummer
Postcode en plaats: $postcode $plaats
Telefoon: $telefoon
E-mail: $email

Te reserveren kaarten:
Voor de voorstelling van 4 maart: $datum1 kaart(en).
Voor de voorstelling van 5 maart: $datum2 kaart(en).
Voor de voorstelling van 6 maart: $datum3 kaart(en).
Voor de voorstelling van 7 maart: $datum4 kaart(en).

Vragen/opmerkingen:
$opmerkingen

Indien deze gegevens niet kloppen of u uw reservering wenst te annuleren verzoeken wij u vriendelijk dit mailtje inclusief correcties door te sturen naar [email protected]

Kaartjes dienen opgehaald te worden bij voorkeur rond 19.30 uur doch uiterlijk om 19.45 uur.
De kaarten dienen op de avond van de voorstelling afgerekend te worden.
";
if(mail($to,"Reservering via site.",$message,"From: [email protected]")) {
echo "<br>
<br>
Bedankt voor uw reservering.<br>
Er wordt een kopie van uw reservering gestuurd naar het mailadres dat u opgegeven heeft. <br>
<br>
Kaartjes dienen opgehaald te worden bij voorkeur rond 19.30 uur doch uiterlijk om 19.45 uur.<br>
De kaarten dienen op de avond van de voorstelling afgerekend te worden.";
} else {
echo "<br>
<br>
Er is een probleem opgetreden waardoor we uw reservering niet kunnen ontvangen. Probeer het later nogmaals.";
}
?>
Kan of wil je niet met een database werken? Dit soort dingen regelen per e-mail is absoluut niet handig. Daarnaast is je script zelf ook niet echt volledig te noemen, zonder een paar header zal die mail practisch altijd in een spambox belanden. En je script is (volgens mij) ook vrij gevoelig voor mail-injections.

Persoonlijk zou ik het gewoon simpelweg in een mailtje wegschrijven, koppel die database vervolgens aan het reserveringssysteem van je vereniging en klaar ben je. Verder kan je dan eenvoudig bijhouden hoeveel kaartjes er al zijn verkocht en dus kan je ook een mooie teller maken hoeveel kaartjes er nog beschikbaar zijn. Nu kan het dus zijn dat er meer kaartjes worden verstrekt dan dat er stoelen zijn...
Probleem is dat ik niet kan werken met een database...
en ik bang ben dat het dus op deze manier zal moeten ....

dit script is het beste wat ik eruit kan krijgen, voor de rest heb ik gewoon niet de php kennis..
hopelijk dat jullie me iets verder kunnen helpen
Robbert schreef op 12.03.2007 16:27
Probleem is dat ik niet kan werken met een database...
Het lijkt mij dat je dan eens in de boeken moet duiken en jezelf wat SQL-kennis bij moet brengen. Je hebt nu de garantie dat er van alles en nog wat fout zal gaan, of is dat soms de bedoeling?
Frank schreef op 12.03.2007 16:30
[quote='Robbert schreef op 12.03.2007 16:27']Probleem is dat ik niet kan werken met een database...
Het lijkt mij dat je dan eens in de boeken moet duiken en jezelf wat SQL-kennis bij moet brengen. Je hebt nu de garantie dat er van alles en nog wat fout zal gaan, of is dat soms de bedoeling?[/quote]

nee absoluut niet uiteraard!
probleem is dat ik daar de tijd niet voor heb en dat ik nonprofit voor de site webmaster ben...
hoop dus heel erg op jullie hulp...
Wellicht is het dan handig om te gaan kijken of er iemand is binnen de toneelvereniging of de indirecte omgeving die het leuk vind om te gaan doen. Bestelsystemen zijn toch erg belangrijke/bedrijfskritische dingen... Wat als je meer kaartjes uitgeeft dan dat er stoelen zijn? Heb je enig idee wat voor een boze mensen je vervolgens bij de kassa krijgt? Of wat als er reserveringen die geplaatst worden bij jou niet geregistreerd worden? Dan staan er opeens mensen bij de kassa die volgens jou geen kaartje hebben!

Het is niet verstandig om klusjes te gaan doen als je zelf niet over de benodigde kennis beschikt... Zo is het leven... Als iemand mij vraagt om zijn auto te repareren dan zeg ik ook 'sorry, dat kan ik niet' in plaats van dingen te gaan proberen.
Arjan Kapteijn schreef op 12.03.2007 16:32
Wellicht is het dan handig om te gaan kijken of er iemand is binnen de toneelvereniging of de indirecte omgeving die het leuk vind om te gaan doen. Bestelsystemen zijn toch erg belangrijke/bedrijfskritische dingen... Wat als je meer kaartjes uitgeeft dan dat er stoelen zijn? Heb je enig idee wat voor een boze mensen je vervolgens bij de kassa krijgt? Of wat als er reserveringen die geplaatst worden bij jou niet geregistreerd worden? Dan staan er opeens mensen bij de kassa die volgens jou geen kaartje hebben!

Het is niet verstandig om klusjes te gaan doen als je zelf niet over de benodigde kennis beschikt... Zo is het leven... Als iemand mij vraagt om zijn auto te repareren dan zeg ik ook 'sorry, dat kan ik niet' in plaats van dingen te gaan proberen.

overselling is niet waar ik bang voor ben, het is ook maar een amateurvereniging..
een amateurscript is dus ook geen probleem..
Met een paar kleine aanpassingen voldoet het aan onze eisen.
ik kan die echter zelf gewoon niet doorvoeren door gebrek aan kennis en hoopte dat het voor jullie geen probleem zou zijn daar even mee te helpen...
Ligt aan de definitie helpen. Veel mensen komen hier en vragen om hulp, wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze iemand zoeken die gratis 'even' voor hun wat dingen kunnen gaan scripten. Ikzelf zie de term hulp meer als het assisteren, waar kom je niet uit? Wat heb je geprobeerd? Wat lukt er niet?

Overigens zul je die gegevens echt moeten gaan opslaan (anders weet je niet hoeveel kaartjes er al zijn verkocht of de hoeveelste bestelling het is) en dat zal eigenlijk gewoon in een database moeten. Okay, het kan flat-file maar dat raad ik af.
Arjan Kapteijn schreef op 12.03.2007 16:39
Ligt aan de definitie helpen. Veel mensen komen hier en vragen om hulp, wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze iemand zoeken die gratis 'even' voor hun wat dingen kunnen gaan scripten. Ikzelf zie de term hulp meer als het assisteren, waar kom je niet uit? Wat heb je geprobeerd? Wat lukt er niet?

Overigens zul je die gegevens echt moeten gaan opslaan (anders weet je niet hoeveel kaartjes er al zijn verkocht of de hoeveelste bestelling het is) en dat zal eigenlijk gewoon in een database moeten. Okay, het kan flat-file maar dat raad ik af.

ik ben alweer een stukje verder...
wat niet lukt is dit erin bouwen...

<?

$info = unserialize(file_get_contents("orders.dat"));

$info['total'] (totaal van de orders)
$info['dates'][1] (nummer aantal tickets dag 1. (2 etc)

en vervolgens dit:

$info['total'] += 1;
$info['dates'][$datenumber] += $ticketsdate;
file_put_contents("orders.dat", serialize($info));

?>

Hoop dat iemand hier dat er even in wil gooien...

Reageren