Hey allemaal!

Ik ben de trotse eigenaar van een MacBook. En nu ben ik ook aan het stuntelen met Xcode etc.
Maar nou zit ik met een dilemma, je kunt zoveel in XCode programmeren dat ik niet meer weet wat de verstandigste keuze is.
Ik doe nu objective-C & cocoa, maar je kunt ook c++ & carbon doen maar ook java & cocoa/ -carbon/ -webapplications.
Heeft iemand hier ervaring met een van de talen, want het mooiste zou zijn dat het een beetje cross-platform is dat ik met niet al teveel moeite het om kan zetten naar een .exe oid.
Advies en tips zijn welkom!!!

Greetzz,
Marcel
Ga C++ doen ;) Is de moeilijkste, maar ook de beste denk ik zo... Draait ook op windows of beter gezegd: windows is in C++ geschreven...
najah, het gaat mij niet om de moeilijkheids graad, dan moet je gewoon een taal nemen met een bagger syntax en onbegrijpelijke foutmeldingen.
Het gaat mij vooral om de mogelijkheden, ik heb ook al wat in C++ geprogrammeerd en dat lijkt toch wel best wel op objective-C. Dus ik denk dat ze qua moeilijkheids graad niet veel van elkaar verschillen.
Maar je werkt met FrameWorks en Apple library's en ik weet niet of ik daarmee een .exe kan compilen. Als ik ooit een keer een cross-platform programma wil ontwikkelen, of dat ik dan ook helemaal vanaf het 0 punt kan beginnen.
Voor cross-platform zou je moeten gaan voor
- C(++) icm met de GTK lib, of libQT voor de grafische interface.
- Java (maar dan zonder CocoaJava)
- .NET via Mono (en dan kan je in C# of een van de vele andere talen schrijven)

Maar Xcode is eigenlijk helaas alleen echt lekker voor Obj-C & Cocoa, of Java & CocoaJava (maar ook al minder). Als je Cocoa gebruikt, kan je interface builder gebruiken, en dat maakt het echt veel leuker. Daarnaast heeft Cocoa voor veel problemen al standaard oplossingen ingebouwd en zijn lastigere dingen zoals geheugenbeheer makkelijk gemaakt.

Carbon is trouwens de 'oudere' bibliotheek van OS X, eigenlijk gewoon een voortzetting van die van MAC OS 9/8/7 etc.

Obj-C & Cocoa is erg leuk, maar helaas niet gemakkelijk cross-platform te maken. Java is langzaam, en als je er serieus mee bezig gaat heeft Eclipse meer handige tools dan Xcode waneer je Cocoa wilt omzeilen. Mono is nog een beetje buggy, maar kan wel programma's maken die redelijk vlot draaien & er goed uitzien (in de zin van zoals de rest, niet zoals Java's SWING) en die je zo goed als tegelijk op OS X, Linux & Windows kan gebruiken.
Zou je met een simpel script kunnen proberen...
Bedankt Jelmer, ik denk dat ik dan toch een keuze moet maken en begin met het onder de knie krijgen van objective-c & cocoa. En dan maar geen cross-platform.
Sommige functie's kunnen misschien wel hergebruikt worden en anders maar niet. Gelukkig stapt onze HELE school over op apple!
Alle leerlingen hebben straks een macbook dus dan moet cross-platform geen dilemma meer zijn, en tot die tijd dan maar even niet!

Reageren