hey.
ik wil graag linux bij mijn laptop erop installeren.
maar ik kan mijn partities niet verwijderen en opnieuw aanmaken in verband met dataverlies.
is het dan mogelijk om een nieuwe partitie aan te maken zonder de oude te verwijderen ?
'PowerQuest PartitionMagic 8' doet dit voor je;)
gewoon normaal partition programma waarmee je van alles kunt doen.. ook partities toevoegen.. hiermee moet je dus wel je bestaande partities stukjes verkleinen (lijkt mij als dit niet het geval is heb je dus een deel van je schijf niet benut maar oke)
Ik neem aan dat je nu gewoon op Windows werkt.
Je kan Partition Magic kopen / downloaden ( geen idee of het gratis te verkrijgen is ) en daarmee kan je oude partities verkleinen een nieuwe aanmaken.
Welke versie van Linux ga je installeren? Weet niet of je het al vaker gedaan hebt, maar het is niet makkelijkste installie.
je kan je oude partitie verkleinen.
eerst doe je een schijf opruiming, dan ga je defragmenteren en ook een schijf controle uitvoeren.
Daarnaa download je de cd van ubuntu (kdenk toch dat je daar best mee begint als je nog geen linux gebruikt hebt.) en brand je hem met Nero of Alcohol op een schijf. Dit doe je als Image. Wees er zeker van dat het de Live-cd is en boot hem. Nu start de cd en kan je wat experimenteren. Je zal ergens in een lijstje Partitionmagic vinden. Daar kort je dan je schijf in en maak je een nieuwe partitie aan. Uitvoeren en dan installeren op de zopas vrijgemaakte partitie.
hoop dat dit je helpt,
reinhout
btw: binnen exact 2 dagen komt er een nieuwe versie van ubuntu uit die linux heeeeeeeel wat makkelijker zal maken; als je nog tot dan wacht zal het je veel moeite besparen =)
ik ga weer Fedora erop gooien
ik heb al redelijk wat ervaring met linux (Ubuntu, Fedora, Backtrack & backtrack2)
dus ik weet wel een beetje hoe de installatie en alles moeten
maar helaas ben ik dus door men hardeschijven heen en is dit de enige optie
ik zal eens gaan kijken naar partition magic :)
Bij de meeste linux distributies kan je tijdens het installeren zelf ruimte vrijmaken, dus dan heb je Partition Magic niet eens nodig. Gooi die cd er eens in en kijk of hij zelf iets voorstelt. Doet hij dat niet, gewoon cd'tje er weer uit halen.