Heey, ( met jumpers bedoel ik die platte stukjes plastic die je in een hda of cdrom steekt om te bepalen of het master \ slave \ cable celect is)

ik heb een nieuwe harddisk (dank arjan, dank!) en die werkt, als 2e schijf dan. Hij werkt gewoon goed, en alle test lukken gewoon zonder problemen.

Nu wil ik die schijf als 1e harddisk, en die ouwe mollen, of beware:P weet nog niet, maar nu is het probleem, dat als die schijf eentje in de pc zit, hij aangaat, zachtjes pruttelt, maar niet opstart:O en de pc geeft na een tijdje aan, "operating system not found"

1e gedachte, ide kabel is los - foute gedachte; zat vast
2e gedachte, bios boot alleen van cd rom - foute gedachte; boot eerst van hda
3e gedachte, jumper staat op slave - foute gedachte; er zit géén jumper op
4e gedachte, misschien was gedachte 3 zo gek nog niet; er zit geen jumper op.

Op de hda staat niet duidelijk hoe dat moet, master slave cable celect.
Ik wil wel proberen te klooien met jumpers, maar ik heb verhalen gehoord dat zo`n ding in de hends kan vliegen door een foute jumper (lijkt me sterk)

voor de deudlichheid, tis een maxtor 40 gig.

Iemand enig idee hoe zo`n jumperding heet, waar die moet voor master of dat ik iets anders simpels of minder simpels over t hoofd zie

ook als de bios boot van cd en daarna van hda, met m`n andere schijf krijg ik zo`n cd zo aan, maar met die andere hda dus niet:S
Zit ie wel op dezelfde kabel?
als ik ze samen boot, zitten ze op een kabel, en als ik die ene probeer te booten, is die ander van de kabel, maar die ene die ik boot zit onverandert
Tijdens het opstarten van je moederbord zie je als het goed is dat hij gaat kijken naar vier ide apparaten.

IDE1 - master
IDE1 - slave
IDE2 - master
IDE2 - slave

Als het goed is zul je dus 2 dingen daar zien, een maxtor en een cdrom speler. Correct? Mooi. Stel nu je bios in dat hij opstart van de cdrom speler want die error krijg je omdat er nog geen besturingsysteem opstaat :).
je IDE kabel kan ook kapoet zijn, was bij mij ook. Was een ellende op te zoeken. anders even de POST checken
die error begrijp ik ook wel, maar hij boot niet van de cd, met een hdd, en met 2 wel, en als m`n pc opstart staat er alleeen maar heel groot fujitsu siemens!

[edit]ide kabeltjes heb ik er nog wel genoeg, post checken?? verklaar uw nader:P[/edit]
Tijdens het opstarten even op tab of escape drukken. Dan krijg je de boot procedure te zien ipv dat fujitsu siemens opstartscherm.
gaant ik dat morgenochtend is proberen :)
Zijn er al partities aangemaakt ?

Vroeger heb dat ook al gehad.
Pleur nieuwe hd in en typ format c: in onder dos en alles weg op mijn oude schijf.
Was vergeten partities op de nieuwe hd te maken.
ja, ik heb partities. 2 zelfs. zoals ik al zeg, al 2e schijf werkt het gewoon goed :)

Reageren