Ik was laatste op zoek naar een script wat de functie STDEV uit excel nabootst. Kon het bijna nergens vinden totdat ik op een soort sience achtige script site uitkwam.
Ik heb het script/functie hier zo liggen en werkt perfect maar ik kan nergens op phphulp vinden hoe ik een script kan toevoegen.
STDEV is btw de Standaard Deviatie.... kortom het gemiddelde van een reeks getallen uit een array en dan weer het gemiddelde van het getal tot deze gemiddelde.... oid. :)
De uitleg van standaard deviatie is wat anders. De standaarddeviatie is de gemiddelde afwijking van de getallen tov het gemiddelde. (lekkere zin he)
Oftewel, veel getallen zitten niet precies op het gemiddelde. (soms zelfs helemaal geen) De afwijking ten opzichte van het gemiddelde tel je bij elkaar op en deel je door het aantal. Dan heb je de gemiddelde afwijking. Een "negatieve" afwijking (afwijking van -1 bijvoorbeeld) tel je gewoon als een positief getal.
Door het berekenen van deze standaarddeviatie kan je deels de betrouwbaarheid van een berekening testen.