Vraagje? Ik heb een tabel met ongeveer 100 getallen en wil hieruit het laagste getal hebben. Dit wil ik doen doormiddel van het onderstaande:

<?php
$resultaatNHG = mysql_query("SELECT * FROM rente_5jaar ORDER BY nhg ASC");
$recordNHG = mysql_fetch_assoc($resultaatNHG);
echo("{$recordNHG['NHG']}");
?>

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het wel moet?
Okay.... Ik ga ermee aan de slag, maar het kan volgens mij ook zo:

<?php
$resultaatNHG = mysql_query("SELECT * FROM rente_5jaar ORDER BY nhg ASC LIMIT=1");
$recordNHG = mysql_fetch_assoc($resultaatNHG);
echo("{$recordNHG['NHG']}");
?>

Thanx
Een leeg veld? Dan ben je een WHERE vergeten:
WHERE kolomnaam IS NOT NULL

De GROUPBY-functies kunnen overigens nog wat akelige verrassingen voor je in petto hebben. Wanneer jouw SQL-kennis niet voldoende is, kan MySQL de grootst mogelijke onzin als resultaten retour geven. En om daarmee een hypotheek-rente e.d. te gaan berekenen, daar ga je geen vrienden mee maken!

Zorg er voor dat je minimaal MySQL 5.0 gebruikt die is ingesteld op de ansi-standaarden. Vervolgens ga jij ook standaard SQL schrijven en niet de onzin die MySQL als default hanteert.

Nog slimmer is het, naar mijn zéér bescheiden mening, om PostgreSQL te gaan gebruiken, dan ben je in 1 klap van een hele hoop problemen en risico's verlost.

Succes!
Frank schreef op 30.05.2007 17:51
...

Nog slimmer is het, naar mijn zéér bescheiden mening, om PostgreSQL te gaan gebruiken, dan ben je in 1 klap van een hele hoop problemen en risico's verlost.

Succes!

zéér bescheiden he ;-)
Ik heb WHERE kolomnaam is NOT NULL gedaan. En het werkte helaas niet. Zal wel zijn omdat ik er type = varchar aan heb gegeven. Heb dus het volgende bedacht en het werkt. Met hulp van jullie uiteraard.

SELECT MIN(nhg) AS laagste FROM rente_5jaar WHERE NHG > 1

In iedergeval bedankt zonder "WHERE" was ik er even niet opgekomen.

Reageren