Ik zelf heb het op de volgende manier gedaan:
Ik ben begonnen met een website waar je gewoon, online, een website kon maken door de instructies op het scherm te volgen.
Dit begon me al vrij snel te vervelen en toen ben ik hier en daar eens naar html gaan kijken. Dit was al een stuk beter maar ik wilde meer. Toen ben ik, geloof bij toeval, op dit forum terecht gekomen en ik heb hier eerst wat scripts gedownload of overgenomen en toen ben ik eens kritisch naar bepaalde dingen gaan kijken. Ik heb wat tutorials gelezen over bepaalde dingen ik heb wat simpele dingen in elkaar gezet en zo langzamer hand PHP een beetje onder de knie gekregen. Ik ben nu zo ver dat ik wel een beetje een website in elkaar kan zetten en dat ik ook zelf snap wat waar gebeurt.
Conclusie: Ik zou gewoon eerst wat kennis van html opdoen(heb je uiteindelijk toch nodig om dingen te laten zien) en daarna hier en daar eens wat tutorials gaan lezen en wat kleine dingen uitproberen en zo langzaam naar je doel toewerken
Als je ervaring hebt met ActionScript dan heb je de basis al: variabelen, operatoren, control flow statements (if, else, while, for en zo).
Een paar PHP-specifieke dingen zijn wel handig om te weten:
- Strings aan elkaar plakken (concateneren) doe je met de . operator
- Hou in een string je variabelen buiten de quotes, dat debugt gemakkelijker
- Strings kun je tussen enkele en dubbele quotes zetten. Ik adviseer je om enkele te gebruiken.
Voorbeeld:
<?php
$var = 'Jan';
echo "Hallo, mijn naam is $var";
?>
Dit is toegestaan. PHP herkent zelf dat er een variabele in de string zit omdat de string tussen dubbele quotes staat. Het is op deze manier alleen moeilijk om te zien waar je variabelen zitten (let op de syntax highlighting). Bovendien moet je bij dubbele quotes alle gekke tekens gaan escapen.
<?php
$var = 'Jan';
echo 'Hallo, mijn naam is ' . $var;
?>
Je kunt nu aan de syntax highlighting zien waar je variabelen zitten. Bovendien hoef je tussen enkele quotes geen escape tekens te gebruiken. Een uitzondering daarop kun je waarschijnlijk zelf verzinnen: de enkele quote. Dit gaat fout:
<?php
echo 'Ik ga 's ochtends altijd onder de douche';
?>
Dit gaat goed:
<?php
echo 'Ik ga \'s ochtends altijd onder de douche';
?>
Het escape-teken in PHP is de backslash.
Dit zijn wat tips. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Dankjullie wel voor jullie reacties!
Vooral Jan Koehoorn, ik zie standaard dingen gebeuren die ook in ActionScript worden verwezelijkt. Echter de wijze van plaatsen en defineren etc. gebeurt op een totaal (voor mij) vreemde wijze. En zulke dingen zal ik moeten leren.
Dingen als "echo" in PHP is "return" in AS... ;)
^^ Nooit helemaal afgemaakt, ben op dit moment bezig met de voorbereidingen om les te geven op de Hogeschool Utrecht volgend jaar. Dus een nieuwe handleiding schrijven, lesprogramma, opdrachten en het uiteindelijke les geven. Maar voordat ik dat online heb staan zal je nog ff geduld moeten hebben.