Aan te raden valt automatix (getautomatix.com) om oa. niet-opensource software te installeren (flash player, adobe reader, opera, realplayer) en win32 multimedia codecs (wma etc..)
voor muziek/multimedia gebruik ik:
* XMMS (winamp kloon, wel ff opletten dat je bij Preferences de juiste geluidskaart kiest omdat hij dit niet altijd correct overneemt)
* Totem/Mplayer: Video's en dvd's
Als locale server gebruik ik apache. Installeer gewoon php5 en alle php5-* extensies die je interessant vindt en apache wordt automatisch geinstalleerd.
Lighttpd heb ik ook geprobeerd maar minder interessant want moet je handmatig instellen.
Voor development is het:
* Gedit
** Tips:
*** Bij preferences kan je de editor aanpassen. Oa. line numbers, indentation
*** Bij preferences / plugins kan je een aantal dingen activeren als code highlighting, autocomplete (of zaten deze gewoon onder prefs?) en een geintegreerd mappenoverzicht
* Quanta Plus (Puur webdev, iets minder op php maar wel beperkte code completion. Vooral sterk in css, javascript en html.
* Zend Studio (grote footprint, draait op java :s, maar werkt echt super)
Desktop:
* Beagle (super-desktop zoekmachine en de versie die bij Feisty komt is helemaal niet meer zo gulzig op het geheugen)
* De gewone gnome
* Beryl (ff googlen) is super. Niet enkel omwille van de eye-candy maar er zitten een paar heel handige functies is (preview, alt-tab, de desktop cube, ..)
XMMS is inderdaat een gaaf programma. zijn er trouwens ook manieren om .exe te kunnen draaien?
?
Onbekende gebruiker
12-06-2007 19:26
Kalzium, handig voor bij scheikunde - wel nederlandse KDE installeren
BUM - boot up mananger
SciTe - the one-and-only editor (ook voor windows)
Putty - voor ssh toegang (ook voor windows)
Stelarium - voor astronomie en astrologie (ook voor windows)
Dia - diagram programma
Inkscape - tekenprogramma (ook voor windows)
Opera - de beste webbrowser ooit (ook voor windows)
Mousepad - hele snelle kladblok (zit standaard in Xubuntu)
XChat - snele simpele doeltreffende IRC client
gFTP - voor FTP toegang
Amaya - voor alleen HTML werk (ook voor windows)
rdesktop en tsclient - VNC en RDF viewers onder Ubuntu
Ik ga dat scite, Opera, xchat en gftp zeker downloaden en instaleren, maar is er niet gewoon een soort usbwebserver voor linux ofzo, want die is zo chil :D