Ik probeer vanuit een tabel TB in een database DB de data te halen en in een TextField op een website te zetten. (het mag op zich ook gewoon in textvorm zijn zonder box eromheen want die kan ik achteraf wellicht maken...) Het gaat om het totale aantal leden en het nieuwe aantal leden in de week. De tabel TB bestaat dus uit 2 kollommen (1 met de nieuwe leden en 1 met het totale aantal leden, verder niets!)
Ik begrijp dat ik bovenaan de webpagina een connectie moet maken met de database, het beste via een config.inc.php file heb ik ergens gelezen. Maar hoe zet ik de data in de TextField??? (dus niet in een willekeurige tabel op de site maar op een specifieke lokatie)
Ik heb al uren lopen googelen en zoeken op o.a. deze site maar tot op heden nog niet gevonden wat ik zoek.
Wellicht dat iemand mij kan helpen en dus heel blij maken.
Alvast bedankt.
Je kunt, mits je pagina de extensie .php heeft, gewoon PHP gebruiken tussen in je HTML. Probeer maar eens:

<textarea>
<?php
    echo 'test';
?>
</textarea>

PHP.net kan je met veel dingen helpen, zo ook met het voorbeeldje bij de functie mysql_fetch_assoc() hier word een verbinding gemaakt met de database (wat meestal ook in connect.inc.php gedaan wordt), en vervolgens een query uitgevoerd om gegevens op te vragen, daarna worden de gegevens verwerkt met de functie mysql_fetch_assoc() in de while(), zo wordt in het voorbeeld van elke rij (welke de MySQL server teruggaf) de kolom userid, fullname en userstatus ge|echo()|et (getoond dus).

Indien je niet weet hoe je met MySQL moet omgaan, zoek dan op deze sites naar scripts of tutorials over PHP en MySQL, of probeer eens een gastenboek (het liefst zo simpel mogelijk, maar wel met MySQL database) aan te passen.

De cursus van essetee.be kan je ook helpen met het leren van PHP, in les 15 wordt begonnen met MySQL en het ophalen van gegevens.

Mocht je het niet snappen, vermeld dan even hoeveel kennis je hebt van PHP, MySQL en HTML.

<?php
    // je hebt al een databaseverbinding

// zet de query in een variabele
    $sql = "
                SELECT
                    kolom1,
                    kolom2,
                    ...
                FROM
                    tabel
                ";

// voer de query uit
    $res = mysql_query($sql);

// haal het aantal rijen op
    $rows = mysql_num_rows($res);

// controleer of de query is gelukt
    // en of er rijen gevonden zijn
    if ($res && $rows > 0)
    {

// start een while lus
        while ($row = mysql_fetch_assoc($res))
        {

//doe iets met de resultaten
            echo $row['kolom1'];
            echo $row['kolom2'];
        }
    }
    else
    {

// geef een melding omdat de query is mislukt
        // of er geen rijen waren gevonden
        echo 'Er is iets fout gegaan tijdens het uitvoeren van een SQL-query. Neem contact op met de webmaster.';
    }
?>

Reageren