Beste,
IK heb nu een tar.gz met een programma.
Ik heb deze geunpacked op mijn pc, maar wat moet ik nu doen zodat het programma helemaal geinstalleerd is?:P

MvG, Manaus
is daar niet een programma voor, zit volgens mij standaard op ubuntu.
Misschien via Add/Remove bij Application.
is het eigenlijk allemaal gelijk waar je je programma uitpakt?
tar -vzxf bestand.tar.gz

Een tar.gz is een gewoon een zipje. Hoe je het moet installeren staat doorgaans in een README of INSTALL file. Maar het is aan te bevelen om via een package manager pakketten te installeren, zoals tasksel of aptitude.

Via de commandline gaat het met:
Recente database met software downloaden
apt-get update

Zoeken naar een software pakket:
apt-cache search programmanaam

Installeren:
apt-get install programma

http://doc.ubuntu.com/ubuntu/add-applications/C/index.html
Kijk anders even op het officiƫle nederlandse ubuntu forum, daar zal het vast wel ergens te vinden zijn en anders willen ze je graag helpen.

http://forum.ubuntu-nl.org/
Ik ben niet zo bekend met linux desktop omgevingen, maar ik herinner me dat ubuntu toch wel ergens een functie had om dat te doen, maar dat is een vage herinnering.

Gezien ik altijd (omdat het mijn webserver is) altijd in de shell omgeving werk en daardoor geen grafische schil nodig heb installeer ik bepaalde dingen ook gewoon met apt-get en ubuntu zal ook wel zoiets dergelijks hebben.

Maar er zijn uitzonderingen, althans ik prefereer ook om zelf van source af te compileren en zelf te bepalen waar het komt te staan en welke optie's ik wil toepassen, voornamelijk als ik php, apache, mysql en qmail en aan verwante programma's installeer.

Dit gaat in princiepe vaak makkelijk, de essentie is vaak:

configure
make
make install

en achter configure kun je meestal -h zetten of een readme lezen om bepaalde optie's van te voren in te stellen zoals de installatie path of welke modules actief moeten zijn.

Danny Roelofs schreef op 27.06.2007 15:46
Ik ben niet zo bekend met linux desktop omgevingen, maar ik herinner me dat ubuntu toch wel ergens een functie had om dat te doen, maar dat is een vage herinnering.

Gezien ik altijd (omdat het mijn webserver is) altijd in de shell omgeving werk en daardoor geen grafische schil nodig heb installeer ik bepaalde dingen ook gewoon met apt-get en ubuntu zal ook wel zoiets dergelijks hebben.

Maar er zijn uitzonderingen, althans ik prefereer ook om zelf van source af te compileren en zelf te bepalen waar het komt te staan en welke optie's ik wil toepassen, voornamelijk als ik php, apache, mysql en qmail en aan verwante programma's installeer.

Dit gaat in princiepe vaak makkelijk, de essentie is vaak:

configure
make
make install

en achter configure kun je meestal -h zetten of een readme lezen om bepaalde optie's van te voren in te stellen zoals de installatie path of welke modules actief moeten zijn.

Bedoel je soms Wget?
Nou ik bedoelde verder niets, was meer uitleg over hoe ik te werk ging maar wget is inderdaad ook nog een toepassing die ik vaak gebruik om zo de source of bron van het programma te downloaden via de server.
idd, over het algemeen doe je gewoon in je terminal
tar -xzvf packagename.tar.gz
cd niewe directorie
./configure
make
make install

en zoals ook al gezecht, is het altijd handig om in de README en INSTALL te kijken ;)

gr. leroy

Reageren