Hey hallo!

Ik had wilde graag een vraag stellen over PHP. Waarschijnlijk peanuts voor jullie, maar ik kom er niet meer aan uit. Het volgende is aan de hand.

Ik heb een index.php, waarin ik met tabellen heb gewerkt. Links is er een cel waarin alle namen van de links worden genoemd. In het midden bevind zich een cel waarin ik ander php bestanden include (<?php include($page); ?>). Eerder in het document heb $page de waarde "iframe.php" gegeven. Wat ik zou willen is dat ik met het menu de waarde elke keer verander.

Stel, ik heb de linken a, b en c. Deze staan in 1 document (ik wil geen iframe gebruiken). Wanneer ik op a klik wil ik de index.php laden en de $page waarde in a veranderen, dit zelfde geldt natuurlijk voor b en c.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik kan er geen naam aan geven. Ik zie graag jullie reactie tegemoet!

Gr. HarmP
Hiervoor moet je werken met zogenaamde GET-variabelen. Dit zijn variabelen die je meegeeft in de URL. Dat ziet er dus zo uit:

http://www.domein.nl/map/bestand.php?naam=waarde

Op deze manier kun je dus meegeven welke pagina je wilt zien. Hiervoor maak je dus zulke links:

<a href="index.php?page=iframe">Iframe</a>
<a href="index.php?page=forum">Forum</a>

In index.php doe je dan het volgende

<?php

// Eerst de waarde van de GET-variabele ophalen.
// Als deze var niet geset is, stop dan 'iframe' in $page
$page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : 'iframe';

if($page == 'index') // Als mensen proberen index.php nogmaal te includen in index.php
{
    $page = 'iframe';
}

/*
* Hier moet je je menu neerzetten
*/

// De pagina zelf includen
include_once($page.'.php');

?>

De beveiliging van dit script is nog niet goed. Je moet eigenlijk alle pagina's in een array stoppen, en dan kijken of de pagina die de gebruiker in de URL stopt wel in de array zit. Nu kun je namelijk alle bestanden includen die je maar wilt.
[color=#ABB6D1]Iks dee[/color]

Reageren