Hoe krijg ik dit voor elkaar in 1 query?

db:

------operators------

|id|operatornaam|

-------support-------

|supid|operator|

-----------------------

$_GET['auto'] = supid

en uiteindelijk moet ik de operatoraam krijgen.

Dus $_Get['auto'] = supid in dezelfde tabel staat operator dat is een getal en dat getal is gelijk aan het id in tabel operators en daaruit moet ik dus de operatornaam hebben

$res['operatornaam']

SELECT 
    o.operatornaam
FROM
    operators AS o,
    support As s
WHERE
    s.operator = o.id
AND
    s.supid = 10

Hier is 10 natuurlijk een voorbeeldje dat je zou kunnen vervangen door je $_GET variabele.
@blanche, ik weet dat je dit weet, maar in de FROM hoef je geen AS te gebruiken, een spatie voldoet
Kan dit ook?

SELECT operators.operatornaam
FROM operators, support
WHERE operators.id = support.operator
AND support.supid = $_GET['auto']

en klopt dit?

$sql = mysql_query(....);
$res = mysql_fetch_assoc($sql);

echo $res['operatornaam'];
@wes: dat weet ik inderdaad. Zelf gebruik ik AS ook nooit, maar in voorbeelden voeg ik het meestal wel toe. Het komt vaak iets duidelijker over.

@Mathias: dat kan inderdaad. Vergeet alleen niet te controleren of je query wel daadwerkelijk gelukt is. Ook zou ik even kijken naar de naamgeving van je variabelen, $sql is in dit geval namelijk een resultaat set en dus zou $res meer op zijn plaats zijn. In jouw geval is $res een rij uit de resultaat set, dus zou $row beter zijn.
Welke is correct?

$sql = mysql_query("SELECT operators.operatornaam FROM operators, support WHERE operators.id = support.operator AND support.supid = '".$_GET['auto']."'")or die (mysql_error());
$res = mysql_fetch_assoc($sql) or die (mysql_error());
echo $res['operators.operatornaam'];<<<<<<<<<<<-------

$sql = mysql_query("SELECT operators.operatornaam FROM operators, support WHERE operators.id = support.operator AND support.supid = '".$_GET['auto']."'")or die (mysql_error());
$res = mysql_fetch_assoc($sql) or die (mysql_error());
echo $res['operatornaam'];<<<<<<<<<<-------------------
Dat kun je natuurlijk zelf ook uitproberen. Maar goed, de tweede is correct...

Reageren