Ik zal tegen het einde van de vakantie een aardig centje gespaard hebben en ik zou daar een nieuwe pc willen mee kopen. Nu zie ik dat de quad voor 70€ meer dan de E6600 de mijne is. Ik vraag me nu het volgende af:
Kan je 2 cores instellen voor je gewone pc-werk en de 2 andere voor je server?
zodat ze eigenlijk onafhankelijk van elkaar worden, ik geen last heb van het servergedeelte en omgekeerd.
Het zou kunnen in XP Professional en misschien ook een van Vista, maar natuurlijk zou de server programma's zelf ook multicore processors moeten ondersteunen.
ik weet niet zeker, maar volgens mij doet Apache dit, voor DB weet ik van de meeste wel zeker en voor PHP ben ik totaal niet zeker.
PostgreSQL schaalt uitstekend op multi-core systemen, is er gek op.
Wil je de boel écht apart instellen, volgens mij (lees: volgens mijn beperkte kennis...) moet je dan gaan virtualiseren, bv. met VMware. Dan kun je exact het processor en geheugengebruik instellen.
Maar wellicht dat het OS daar ook zaken voor heeft, zoek in elk geval wel een professioneel OS en dus geen consumenten OS.
Precies zoals ik zei, maar Frank heeft gelijk postgreSQL is wel het beste multicore systeem, maar voor kleine projecten wil MySQL ook, maar welke je kiest is je eigen keuze.