Ik heb nu twee db tabellen: reacties en topics. Nu heb ik m'n forum een hele lange tijd geleden gemaakt en hij is nogal verouderd.
Daarom ben ik bezig met de renovatie van dit script en toen kwam ik tot een schokkend feit: Ik heb teveel data in m'n DB! :O
Het zit zo: Ik heb bij een tabel genaamd topics twee verschillende DATETIMES:
1: datum (van wanneer deze gepost is)
2: n_datum (n staat dacht ik voor nieuw.. dit is dus wanneer de laatste reactie was)
Die n_datum is dus dezelfde datum als die van de laatste reactie of, als er nog geen reactie is hetzelfde als datum.
Dit is natuurlijk niet efficiƫnt.. daarom wil ik dit weghalen.
Nu heb ik veel geprobeerd in de query met DISCOUNTs, GROUP BY's (zelfs nog een keer de tutorial helemaal doorgelezen) enzo, maar ik kom er maar niet uit:
Hij zet alles in volgorde, tot er een reactie is. Die telt hij niet mee en hij ordert ze dus op de datum van het topic (terwijl ik bij ORDER BY eerst het datum van de reactie en daarna van het topic heb).
Nu kom ik er echt niet uit, dus bedacht ik me:
Waarom maak ik geen tabel aan die forum heet en daar de topics EN reacties inzet? En het dan zo maken, dat een topic nooit voor een reactie aangezien kan worden of andersom.
Is dit handig? Of moet ik toch echt iets met een query doen?
Zo ja, hoe ziet de query er dan uit, want het kan zijn dat er geen reacties zijn..
1.132 views