Hey allemaal,

Is het mogelijk deze queries te combineren zodat het 1 query wordt?

<?php
    			$query = mysql_query("SELECT
									afhankelijk
								  FROM
								  	vragen
								  WHERE
								  	id = ".mysql_real_escape_string($id));

$query2 = mysql_query("SELECT
									id,
									vraag
								  FROM
								  	vragen
								  WHERE
								  	soort_veld = 'mc'");

$query3 = mysql_query("SELECT
									id,
									keuze
								  FROM
								  	keuzes");
?>
1e 2 makkelijk, de laatste heb ik geen id hoe deze in relatie staat met de andere table
En hoe combineer ik die eerste 2 dan Wes?

Die WHERE is namelijk van beide anders..

Die 3e query heeft geen relatie met de andere 2 tabellen in dit geval.
EDIT: verkeerd gelezen, sorry!

<?php
 $query = mysql_query("SELECT k.id, k.keuze, v.afhankelijk, v.id, v.vraag FROM vragen AS v, keuze AS k WHERE v.id = '".mysql_real_escape_string($id)."' AND v.soort_veld = 'mc'");
?>

Dit zou moeten werken!!
Offtopic: Schrijf de queries eens netjes uit in een aparte variabele en laat de functie mysql_query() deze variabele uitvoeren. Dan kun je de query nog eens echoen wanneer je moet debuggen. Wel zo handig!

Verder is $query geen query (SQL) maar een resultset. $result is dus een veel betere naam. Let daar op, dit veroorzaakt veel bugs!
<?php
$query = "
SELECT
kolomnaam
FROM
tabelnaam
";
$result = mysql_query($query);
// rest van de code, te beginnen met de foutafhandeling
?>
@Marcel Boersma

Bedankt, van die laatste AND een OR gemaakt en nu werkt ie perfect

@Frank,

Wat betreft dat eerste heb je gelijk, wat betreft dat tweede, ik gebruik altijd $query voor een mysql_query(), dus zolang ik constant blijf maakt het niet uit welke naam ik aan die variabele geef ;-)
Er komt een dag dat je samen met iemand anders een fraai script gaat maken... Reserveer maar vast flink wat tijd voor het debuggen!

Hanteer gewoon logische en correcte namen die iedereen snapt. Neem bv. een voorbeeld aan grote opensource projecten, daar is naamgeving ook altijd van het allergrootste belang, een ander moet zonder na te denken snappen waar het over gaat.

Reageren