Hey beste mensen

Ik ben nu bezig om een forum in mij site te implanteren
maar nu vroeg ik mij af of dit een goed datamodel is voor de database.

- forum_cats
cat_id
cat_name
cat_position

- forum
forum_id
cat_id
forum_title
forum_description

- forum_topics
topic_id
forum_id
topic_title
topic_user
topic_date
topic_message
topic_views
topic_replies
topic_status

- forum_replies
reply_id
topic_id
reply_user
reply_date
reply_message

een korte uitleg.

zodra je het forum oproept wordt uit forum_cat de categorieeen gehaalt.
Deze worden geordent op hun positie.

Daarna wordt uit forum voor elke categorie dat forum eruitgeplukt en er juist ingeplaatst.

Zodra je naar een forum gaat worden daar de topics uitgehaalt en zodra je naar een topic gaat daar de replies.
spreekt voor zichzelf.

Maar wat vinden jullie hiervan ?
wat kan hier anders aan ?
kan het beter ?

Mvg,
vincent

*edit
typo
Ja dit vind ik er prima uitzien op een puntje na, topic_user in de tabel forum_topics moet natuurlijk wel een ID zijn en niet een naam, dit geeft heel veel dubbele data.

En wil je trouwens geen gebruikers? Maar zelfs als je dit niet wil moet je even een tabel met gebruikers maken, scheelt zoals eerder gezegt veel dubbele data.
Ik zou idd nog een tabel maken met forum_users ofzo dat scheelt ontzettend veel dubbele data tenzij je geen users wil hebben, maar gewoon dat iemand een topic kan starten en zomaar een naam invult
Dit zit gekoppelt aan de website zelf, daarom staat er geen user tabel bij.

en de reden dat ik het topic_user heb gedaan is omdat ik anders nog een query moet uitvoeren om de laatste post op te halen
nu kan ik deze gewoon uit de tabel forum_topics halen.
Ik zou de views in een apparte tabel stoppen en linken met topic_id

topic_replies <- wat komt hier?
idd, replies count je in je query wel aan de hand van je aantal reacties in je reacties tabel
Erik schreef op 01.08.2007 11:29
Ik zou de views in een apparte tabel stoppen en linken met topic_id

topic_replies <- wat komt hier?

Daar komt het aantal replies in te staan.

maar wat is het voordeel van views in een aparte te tabel plaatsen ?
@vincent, waarom zet je het aantal replies in een apart veld? Je kan erg gemakkelijk je aantal (count) replies achterhalen via je query. Dit veld kan weg
hmm oke
dan zal ik dat op die methode gaan doen, maar laat hem er momenteel nog wel even tussen staan.

Maar wat is nou eigenlijk het voordeel van topic_views in een aparte tabel te plaatsen ?

Reageren